REGULAMIN RADY POWIATU W STARACHOWICACH
Regulamin Rady Powiatu w Starachowicach stanowi załącznik do Statutu Powiatu starachowickiego.
R E G U L A M I N
§ 1.
Regulamin określa tryb działania rady powiatu starachowickiego zwanej dalej „radą”. Siedzibą rady powiatu jest Starostwo Powiatowe w Starachowicach
przy ul. Mrozowskiego 9.
§ 2.
Sesje rady powiatu odbywają się na podstawie przepisów ustawy z 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym – Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późniejszymi zmianami), statutu powiatu oraz niniejszego regulaminu.
§ 3.
1. Rada Powiatu odbywa sesje w ilości niezbędnej do wypełnienia swoich zadań
i obowiązków, nie rzadziej niż raz na kwartał.
2. Sesja rady może składać się z jednego lub kilku posiedzeń.
§ 4.
1. Sesje rady organizuje i zwołuje przewodniczący rady:
2. O zwołaniu sesji powiadamia się radnych listownie lub w sposób zwyczajowo przyjęty co najmniej 5 dni przed wyznaczonym terminem.
3. Prezydium rady opiniuje miejsca, dzień i godzinę otwarcia obrad, projekt porządku obrad, listę zaproszonych gości oraz zakres niezbędnych materiałów
na sesję.
4. Materiały na sesję są umieszczone w osobistych teczkach radnych w Biurze Obsługi Rady Powiatu na 5 dni przed sesją.
5. W przypadku gdy zwołanie sesji następuje na wniosek radnych zarządu powiatu, przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.
§ 5.
1. Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w terminie przypadającym w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad powiatów na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady powiatu.
2. Pierwszą sesję nowo wybranej rady, do czasu wyboru przewodniczącego rady, prowadzi najstarszym wiekiem radny obecny na sesji.
3. Zawiadomienie o planowanej sesji winno zawierać:
a) miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji;
b) porządek obrad wraz z projektami uchwał.
4. Materiały na sesję, których przedmiotem jest uchwalenie budżetu powiatu oraz rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu, doręcza się radnym co najmniej 14 dni roboczych przed terminem sesji.
§ 6.
1. Przed każdą sesją przewodniczący rady powiatu, po zasięgnięciu opinii prezydium rady i starosty, ustala listę gości zaproszonych na sesję.
2. W obradach rady uczestniczą: zarząd powiatu, sekretarz 9i skarbnik powiatu
z głosem doradczym oraz pracownicy powiatu wyznaczani przez zarząd
do referowania spraw i udzielania wyjaśnień.
3. Do udziału w sesjach rady mogą być zobowiązani kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży oraz innych jednostek organizacyjnych powiatu.
§ 7.
1. Sesje rady powiatu są jawne.
2. Zawiadomienie obywateli o terminie, miejscu i przedmiocie sesji rady powiatu podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty oraz
poprzez ogłoszenie w siedzibie Starostwa Powiatowego.
3. Porządek obrad sesji rady powiatu powinien zostać wyczerpany w zasadzie na jednym posiedzeniu. Na wniosek przewodniczącego rady lub radnego, rada powiatu może postanowić o przerwaniu obrad i kontynuowaniu w innym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
4. O przerwaniu obrad zgodnie z ust. 3, rada powiatu może postanowić
w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę dostarczenia dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające radzie powiatu podejmowanie uchwał.
5. W protokóle z obrad rady odnotowuje się przerwanie obrad, o którym mowa
w ust. 3, imiona i nazwiska nieobecnych radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem.
§ 8.
1. Rada powiatu rozpoczyna obrady w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.
2. W przypadku, gdy liczba radnych obecnych na sesji zmniejszy się poniżej połowy ustawowego składu rady, przewodniczący rady nie przerywa obrad, niemożliwe jest jednak wówczas podejmowanie uchwał.
3. Przewodniczący rady powiatu otwiera, prowadzi i zamyka sesje rady.
4. Otwarcie sesji rady powiatu następuje wraz z wypowiedzeniem
przez przewodniczącego rady formuły: „Otwieram obrady rady powiatu”.
5. Po otwarciu sesji przewodniczący rady:
1) stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad;
2) powołuje za zgodą rady sekretarza obrad;
3) przedstawia porządek obrad; z wnioskiem o zmianę porządku obrad może wystąpić radny, komisja, klub radnych oraz zarząd powiatu w wyznaczonym do tego punkcie porządku obrad, wnioski w sprawie zmian w porządku obrad przyjmowane są bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady powiatu,
4) podaje pod głosowanie wnioski, o których mowa w pkt. 3 .
6. Rada może uchwalić w trakcie obrad uzupełnienie lub zmianę ustalonego porządku obrad wyłącznie z ważnych powodów, na wniosek przewodniczącego rady, komisji, klubu radnych lub zarządu bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
7. Porządek obrad każdej sesji powinien obejmować w szczególności:
1) przyjęcie protokółu poprzedniej sesji;
2) sprawozdanie starosty lub upoważnionego członka zarządu z pracy zarządu między sesjami;
3) rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał;
4) interpelacje i zapytania radnych;
5) wnioski i oświadczenia radnych.
§ 9.
1. Interpelacje i zapytania radnych kieruje się odpowiednio do zarządu powiatu lub komisji rady, za pośrednictwem przewodniczącego rady.
2. Interpelację składa się w sprawach zasadniczych dla powiatu wyłącznie w formie pisemnej.
3. Radni mogą składać interpelacje na sesji lub w okresie między sesjami.
4. Odpowiedź na interpelację jest udzielana ustnie na sesji lub pisemnie, w ciągu
14 dni od daty jej złożenia.
§ 10.
1. Zapytania składa się w sprawach dotyczących bieżących problemów powiatu,
w szczególności w celu uzyskania informacji o określonym stanie faktycznym.
2. Do odpowiedzi na zapytania radnych stosuje się przepisy § 9, ust. 3 i 4.
§ 11.
1. Przewodniczący obrad prowadzi sesję według przyjętego przez radę porządku obrad.
2. Przewodniczący obrad udziela głosu według kolejności zgłoszeń.
W uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.
3. Prawo zabierania głosu mają:
- radni,
- członkowie zarządu powiatu,
- zaproszeni goście, tylko w zakresie tematyki wymienionej w zaproszeniu,
- inne osoby, którym przewodniczący udzielił głosu.
4. Przewodniczący rady powiatu udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków o charakterze formalnym, w szczególności dotyczących:
1) sprawdzenia quorum,
2) zmiany lub uzupełnienia porządku obrad,
3) ograniczenia czasu wystąpień mówców,
4) zakończenia wystąpień,
5) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
6) zarządzenia przerwy,
7) odesłania projektu uchwały do komisji,
8) przeliczenia głosów,
9) przestrzegania regulaminu obrad,
10) zamknięcia listy mówców,
11) głosowania bez dyskusji merytorycznej,
12) zamknięcia listy kandydatów przy wyborach,
13) zgłoszenia autopoprawki do projektu uchwały lub wycofania projektu.
5. Rada rozstrzyga o wniosku formalnym po wysłuchaniu wnioskodawcy
i ewentualnie jednego przeciwnika wniosku.
§ 12.
1. Przewodniczący rady powiatu czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad,
a zwłaszcza w odniesieniu do wystąpień radnych i innych osób uczestniczących
w sesjach.
2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego zakłóca porządek obrad lub powagę sesji, przewodniczący rady, po zwróceniu uwagi, może odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokóle sesji.
3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do osób uczestniczących w sesji rady.
4. Przewodniczący rady, po uprzednim zwróceniu uwagi, może nakazać opuszczenie sali obrad rady osobom będącym publicznością, które swoim zachowaniem zakłócają porządek obrad lub naruszają powagę sesji.
§ 13.
1. Przewodniczący rady zamyka dyskusję po wyczerpaniu listy mówców. W razie potrzeby, przewodniczący może zarządzić przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub zarządowi powiatu, zajęcie stanowiska wobec zgłoszonych wniosków albo przygotowania poprawek w rozpatrywanym projekcie uchwały lub innym dokumencie, a także w celu narodzenia się konwentu rady.
2. Po zamknięciu decyzji przewodniczący rady rozpoczyna procedurę głosowania. Przed zarządzeniem głosowania można zabrać głos tylko w celu zgłoszenia
i uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 14.
1. W głosowaniu radnym radni głosują przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne przeprowadza i oblicza wszystkie głosy przewodniczący rady powiatu przy pomocy sekretarza obrad.
3. Wyniki głosowania jawnego odnotowuje się w protokóle sesji.
§ 15.
1. Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana spośród radnych
w głosowaniu jawnym.
2. W głosowaniu tajnym radni głosują kartami do głosowania ustalonymi do każdego głosowania zgodnie z następującymi zasadami:
a) karta do głosowania powinna być opieczętowania pieczęcią rady
i parafowana (na odwrocie) przez wszystkich członków komisji skrutacyjnej,
b) karta musi zawierać techniczną możliwość wyboru,
c) komisja skrutacyjna zapewnia tajność głosowania,
d) głos jest nieważny jeżeli:
- karta do głosowania jest całkowicie przekreślona
- zawiera ilość wybranych kandydatów większą niż jest miejsc w organie wybieranym
- karta jest inna niż sporządzona przez komisję skrutacyjną,
e) dopisanie na karcie do głosowania dodatkowych nazwisk albo poczynienie innych dopisków nie pociąga za sobą skutków prawnych
i nie wpływa na ważność głosu,
f) komisja skrutacyjna sporządza protokół, w którym wymienia:
- skład komisji;
- ilość osób biorących udział w głosowaniu;
- ilość kandydatów do wybieranego organu;
- ilość głosów oddanych w tym ważnych i nieważnych;
- ilość głosów ważnie oddanych na poszczególnych kandydatów,
g) w przypadku równej liczby głosów „za” i „przeciw” głosowanie tajne powtarza się.
§ 16.
1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał największą ilość głosów. Głosów nieważnych lub wstrzymujących się nie dolicza się do żadnej z grup głosujących.
2. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów – to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się. W razie parzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość stanowi 50 % ważnie oddanych głosów plus jeden ważnie oddany. W razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość stanowi liczba całkowita przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.
§ 17.
1. Przewodniczący ma prawo zwrócić uwagę mówcy, który odbiega od tematu dyskusji lub przekracza czas przeznaczony dla wystąpień.
Nie stosującym się do uwag przewodniczący może odebrać głos.
2. Po zakończeniu dyskusji, przewodniczący poddaje pod głosowanie sprawy objęte porządkiem obrad, przestrzegając zasady, aby wnioski najdalej idące były głosowane w pierwszej kolejności.
§ 18.
1. Z inicjatywą podjęcia określonej uchwały mogą wystąpić:
1/ co najmniej 4 radnych;
2/ przewodniczący rady;
3/ prezydium rady;
4/ klub radnych;
5/ komisja rady;
6/ zarząd powiatu.
2. Projekty uchwał powinny być zaopiniowane przez właściwe komisje rady, zarząd powiatu oraz parafowane przez radcę prawnego.
3. Przewodniczący rady przekazuje projekty uchwał właściwym komisjom, klubom radnych i zarządowi powiatu.
4. W sprawach szczególnie pilnych i ważnych społecznie dopuszcza się wprowadzenie projektu uchwały bezpośrednio do porządku obrad sesji.
5. Wniosek w sprawie uzupełnienia porządku obrad o rozpatrzenie projektu uchwały, o którym mowa w ust. 4 mogą dokonać podmioty wymienione w ust. 1.
6. Podjęcie decyzji w sprawie uchwały, o której mowa w ust. 4 wymaga przeprowadzenia wyczerpującej dyskusji.
§ 19.
1. Projekt uchwały powinien zawierać:
1/ tytuł uchwały,
2/ podstawę prawną,
3/ przepisy regulujące sprawy będące przedmiotem uchwały,
4/ wskazanie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
5/ określenie terminu wejścia w życie uchwały.
2. Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie zawierające w szczególności: wskazanie potrzeby podjęcia uchwały, oczekiwane skutki społeczne oraz skutki finansowe uchwały i źródła ich pokrycia.
§ 20.
1. Uchwały rady powiatu podpisuje przewodniczący rady.
2. W przypadku nieobecności przewodniczącego rady, uchwały podpisuje wiceprzewodniczący rady prowadzący sesję.
§ 21.
1. Z każdej sesji rady Biuro Rady Powiatu sporządza protokół, który powinien zawierać:
- numer, datę i miejsce posiedzenia;
- stwierdzenie prawomocności posiedzenia;
- przebieg obrad, streszczenie wystąpień, dyskusja oraz tekst zgłoszonych
i uchwalonych uchwał, opinii, wniosków, rezolucji i interpelacji (w formie załączników);
- czas trwania posiedzenia;
- podpis przewodniczącego, sekretarza obrad i protokolantów.
2. Protokóły numeruje się cyframi rzymskimi a uchwały arabskimi.
3. Nowa numeracja rozpoczyna się z początkiem roku kalendarzowego.
4. Do protokółu dołącza się listę obecności radnych, zaproszonych gości i pisemne oświadczenia złożone przez radnych.
5. Protokół wykłada się do wglądu w siedzibie Biura Rady Powiatu na 5 dni przed następną sesją.
6. Podjęcie przez radę powiatu uchwały i wnioski przekazywane są do zarządu powiatu bezzwłocznie po sesji celem ich realizacji.
7. Odpis zatwierdzonego przez radę protokółu przekazuje się do zarządu powiatu.
8. Protokóły z obrad przechowuje się w Biurze Rady Powiatu.
§ 22.
1. Radni zobowiązani są brać udział w pracach rady i jej organach oraz innych instytucjach samorządowych, do których zostali desygnowani.
2. Swoją obecność na sesjach rady i na posiedzeniach komisji i podkomisji radni oraz osoby zaproszone, potwierdzają podpisem na liście obecności.
3. W razie niemożności uczestniczenia w sesji lub posiedzeniu komisji – radni powinni z wyprzedzeniem powiadomić o swojej nieobecności odpowiednio przewodniczącego rady lub przewodniczącego komisji.
§ 23.
Obsługę rady powiatu i jej komisji zapewnia wyodrębniona komórka organizacyjna wchodząca w skład starostwa powiatowego o nazwie Biuro Rady Powiatu.
§ 24.
1. Do zakresu działania Biura Rady Powiatu należy w szczególności:
a) gromadzenie i udostępnianie materiałów dla potrzeb radnych i członków zarządu,
b) obsługa biurowo-techniczna posiedzeń
2. Kierownik Biura Rady Powiatu odpowiada za prawidłową jego działalność wobec przewodniczącego rady.
Data wprowadzenia: 2004-02-12 1030 Data upublicznienia: 2004-02-12 Art. czytany: 4326 razy
|
|