Zadania Wydziału Edukacji i Spraw Społecznych 2019-03-29 1322 Art. czytany: 1121 razy Wydział Edukacji i Spraw Społecznych – „ES” 1. Do zadań Wydziału należy prowadzenie spraw związanych z zadaniami Powiatu jako organu prowadzącego szkoły i placówki oświatowe oraz w zakresie kultury fizycznej i sportu, jak również zadania z zakresu polityki społecznej i rehabilitacji zawodowej. 2. Do zadań Wydziału w zakresie edukacji należy: 1) kształtowanie sieci i profili kształcenia w publicznych szkołach ponadgimnazjalnych, 2) prowadzenie spraw z zakresu zakładania, przekształcania i likwidowania powiatowych jednostek oświatowych, 3) prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych, 4) prowadzenie nadzoru w zakresie działalności finansowej i administracyjnej powiatowych jednostek oświatowych, 5) obsługa powiatowych jednostek oświatowych w zakresie planowania i realizacji budżetu, 6) opracowanie zbiorczego projektu budżetu w zakresie oświaty i wychowania, 7) sporządzanie układu wykonawczego budżetu dla obsługiwanych działów, 8) sporządzanie okresowych pisemnych informacji z realizacji budżetu po stronie wydatków, 9) przygotowywanie wniosków w sprawie zmian w wydatkach budżetowych, 10) naliczanie należnej dotacji dla szkół niepublicznych, przygotowywanie wniosków i przekazywanie środków, 11) prowadzenie i aktualizacja planów finansowych poszczególnych szkół i placówek oświatowych, 12) sporządzanie miesięcznych (rocznych) sprawozdań z wykonania planu wydatków budżetowych szkół i placówek oświatowych Rb-28S, 13) przygotowywanie wniosków dotyczących przekazywania należnej subwencji szkołom i placówkom oświatowym, 14) nadzór nad realizacją wydatków budżetowych w obsługiwanych działach, 15) zatwierdzenie arkuszy organizacyjnych szkół i placówek, 16) analiza arkuszy organizacyjnych szkół i placówek, 17) współdziałanie z Ministerstwem Edukacji Narodowej w zakresie zadań określonych w ustawie o systemie oświaty, 18) współdziałanie z Kuratorium Oświaty w zakresie zadań określonych w ustawie o systemie oświaty, 19) współpraca ze związkami zawodowymi w sprawach zastrzeżonych do konsultacji, 20) prowadzenie procedury uzyskiwania przez nauczycieli kontraktowych stopnia nauczyciela mianowanego, 21) kierowanie dzieci i młodzieży do kształcenia specjalnego i nauczania indywidualnego zgodnie z orzeczeniami, 22) kierowanie nieletnich do placówek resocjalizacji na podstawie postanowień sądowych, 23) koordynowanie współpracy międzynarodowej szkół, we współpracy z Biurem Rozwoju Powiatu, 24) organizowanie konferencji, seminariów, spotkań i szkoleń o tematyce pedagogicznej i szkolnej, 25) pomoc w realizacji zajęć pozalekcyjnych, 26) dokonywanie oceny pracy dyrektorów powiatowych jednostek oświatowych, 27) prowadzenie spraw związanych z konkursami na kandydata na stanowisko dyrektora i powierzenie przez Zarząd stanowisk kierowniczych w oświacie, 28) opracowanie zasad wynagradzania nauczycieli zgodnie z ustawowym obowiązkiem nałożonym na organ prowadzący, 29) prowadzenie wraz z Wydziałem Organizacyjnym, spraw osobowych dyrektorów powiatowych jednostek oświatowych, 30) nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat, 31) pozyskiwanie środków finansowych i realizacja zadań Powiatu Starachowickiego związanych z wdrażaniem programów strukturalnych dla szkół ponadgimnazjalnych i placówek oświatowo-wychowawczych, 32) koordynowanie pracami szkół ponadgimnazjalnych, które realizują projekty oraz ich rozliczanie, 33) prowadzenie planów finansowych realizowanych zadań w ramach środków pochodzących z funduszy strukturalnych, 34) koordynowanie sprawozdawczości – System Informacji Oświatowej, 35) prowadzenie spraw związanych z pracami komisji ds. przyznawania środków finansowych na pomoc zdrowotną dla nauczycieli czynnych i emerytowanych szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Powiat Starachowicki, 36) przygotowywanie wniosków o nagrody i odznaczenia dla dyrektorów szkół i placówek. 3. Do zadań Wydziału w zakresie kultury fizycznej i sportu należy: organizacja i nadzór nad powiatowymi szkolnymi zawodami sportowymi. 4. Do zadań Wydziału w zakresie polityki społecznej należy: 1) koordynacja działań i obiegu informacji w ramach współpracy z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, Domami Pomocy Społecznej, Placówką Opiekuńczo – Wychowawczą, Placówkami Opiekuńczo – Wychowawczymi typu Rodzinnego, Warsztatami Terapii Zajęciowej, Powiatowym Zakładem Aktywności Zawodowej oraz Powiatowym Środowiskowym Domem Samopomocy w szczególności w zakresie: a) przekazywania informacji niezbędnych do opracowania powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, b) koordynowania całokształtu działań związanych z pozyskiwaniem środków w ramach programów wdrażanych przez PFRON w zakresie rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych, c) przygotowywania projektów uchwał Rady Powiatu i Zarządu Powiatu w sprawie podziału środków PFRON przekazanych według algorytmu na zadania z zakresu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych, d) przygotowywania zarządzeń Starosty w sprawie ustalenia miesięcznego kosztu pobytu mieszkańców w Domu Pomocy Społecznej w Starachowicach oraz Domu Pomocy Społecznej w Kałkowie – Godowie im. Sue Ryder, e) przygotowywania zarządzeń Starosty w sprawie ustalenia miesięcznego kosztu pobytu dziecka w Placówce Opiekuńczo – Wychowawczej i Placówkach Opiekuńczo – Wychowawczych typu Rodzinnego, f) koordynowania działań związanych z przygotowywaniem i realizacją umów dotyczących przekazywania środków samorządowych na dofinansowane kosztów utrzymania uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej i Powiatowego Zakładu Aktywności Zawodowej. 2) prowadzenie spraw określonych w art. 7 ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego, 3) obsługa techniczna Powiatowej Rady Kombatantów i Osób Represjonowanych, 4) organizowanie na terenie Powiatu obchodów rocznic związanych z walkami o niepodległość i ofiarami wojny oraz okresu powojennego, 5) wykonywanie zadań z zakresu sprawowania nadzoru nad działalnością stowarzyszeń, 6) prowadzenie rejestracji i nadzoru nad stowarzyszeniami kultury fizycznej nieprowadzącymi działalności gospodarczej, uzyskującymi osobowość prawną z chwilą wpisania do ewidencji Starosty, 7) prowadzenie ewidencji fundacji działających na terenie powiatu starachowickiego, 8) przygotowywanie pozwoleń na przeprowadzenie zbiórek publicznych na obszarze Powiatu lub jego części, obejmujących więcej niż jedną gminę, 9) realizacja zadań określonych w programie współpracy Powiatu z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, 10) realizacja żądań publicznych w ramach inicjatywy lokalnej, 11) prowadzenie ewidencji organizacji pozarządowych działających na terenie powiatu, 12) prowadzenie całości spraw związanych z ewidencją Uczniowskich Klubów Sportowych (analiza dokumentów ewidencyjnych, wydawanie decyzji, prowadzenie rejestru). 5. Do zadań Wydziału w zakresie rehabilitacji zawodowej należy: 1) dokonywanie zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę w związku z: a) wyposażeniem stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej, b) adaptacją pomieszczeń zakładu pracy dla potrzeb osób niepełnosprawnych, w szczególności poniesionych w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk pracy dla tych osób, stosownie do potrzeb wynikających z ich niepełnosprawności, c) adaptacją lub nabyciem urządzeń ułatwiających osobie niepełnosprawnej wykonywanie pracy lub funkcjonowanie w zakładzie pracy, d) zakupem i autoryzacją oprogramowania na użytek pracowników niepełnosprawnych oraz urządzeń technologii wspomagających lub przystosowanych do potrzeb wynikających z ich niepełnosprawności, e) rozpoznaniem przez służby medycyny pracy potrzeb, o których mowa w lit. b-d, f) szkoleniem zatrudnionych osób niepełnosprawnych, 2) przyznawanie osobie niepełnosprawnej, zarejestrowanej w Powiatowym Urzędzie Pracy jako bezrobotna albo poszukująca pracy nie pozostająca w zatrudnieniu, jednorazowych środków finansowych PFRON na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo na wniesienie wkładu do spółdzielni socjalnej, 3) przyznawanie osobie niepełnosprawnej prowadzącej działalność gospodarczą albo własne lub dzierżawione gospodarstwo rolne dofinansowania, ze środków PFRON, do wysokości 50% oprocentowania kredytu bankowego zaciągniętego na kontynuowanie tej działalności, 4) przeprowadzanie szczegółowych kontroli u pracodawców oraz osób niepełnosprawnych prowadzących działalność gospodarczą lub rolniczą, z którymi zawarto umowy finansowane ze środków PFRON, 5) współpraca z właściwym terenowo inspektorem pracy w zakresie oceny i kontroli miejsc pracy osób niepełnosprawnych, zgodnie z obowiązującymi standardami, 6) monitorowanie działalności statutowej Powiatowego Zakładu Aktywności Zawodowej w Stykowie, 7) realizowanie programów celowych PFRON przyjętych do wykonywania przez Zarząd Powiatu, 8) przygotowanie zbiorczych sprawozdań rzeczowo – finansowych z wydatkowania środków PFRON w zakresie zadań realizowanych przez jednostki dysponujące funduszem (PCPR, PUP, Starostwo Powiatowe), 9) przygotowywanie sprawozdań do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o udzieleniu pomocy publicznej, 10) przygotowywanie procedury konkursowej oraz prowadzenie spraw w zakresie zadań realizowanych ze środków PFRON przez fundacje oraz organizacje pozarządowe na zlecenie samorządu Powiatu, 11) obsługa administracyjna Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych działającej przy Staroście Starachowickim. 6. Do zadań Wydziału należy wykonywanie innych spraw wynikających z obowiązujących przepisów prawa, merytorycznie związanych z zadaniami Wydziału. |