Zadania wykonywane przez Wydział Finansowy 2006-02-01 0919 Art. czytany: 4978 razy Wydział Finansowy – „FP” 1. Do zadań Wydziału w zakresie koordynacji i realizacji budżetu należy: 1) koordynacja prac w zakresie opracowania projektu budżetu, 2) nadzór nad pracami planistycznymi w zakresie opracowywania budżetu przez wydziały, jednostki organizacyjne, inspekcje i straże, 3) prowadzenie ewidencji przekazywanych środków finansowych do podległych jednostek, 4) przygotowywanie projektów uchwał Zarządu i Rady Powiatu w sprawie zmian w budżecie na podstawie otrzymanych wniosków jednostek, decyzji Wojewody lub pism z Ministerstwa Finansów, 5) wprowadzanie zmian w budżecie powiatu w szczególności wynikającej z załączników do uchwały budżetowej na dany rok, 6) przyjmowanie należnych sprawozdań z podległych jednostek i własnych oraz sporządzanie sprawozdań zbiorczych, zgodnie z rozporządzeniem o sprawozdawczości budżetowej oraz rozporządzeniem w zakresie operacji finansowych, 7) sporządzanie zbiorczych sprawozdań finansowych z jednostek, tj. bilansu, rachunku zysków i strat, zestawienia zmian w funduszu, bilansu skonsolidowanego oraz bilansu budżetu, 8) sporządzanie analiz wykonania budżetu Powiatu zgodnie z potrzebami, 9) przygotowywanie bieżących i okresowych informacji oraz ocen z realizacji budżetu Powiatu, 10) przygotowywanie projektów uchwał w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej oraz załączników dotyczących: a) Wieloletniej Prognozy Finansowej, b) objaśnień, c) przedsięwzięć, 11) dokonywanie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej na podstawie złożonych wniosków z Wydziałów merytorycznych Starostwa oraz jednostek budżetowych, 12) przygotowywanie informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze, sprawozdań rocznych z wykonania budżetu oraz przygotowywanie informacji o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej pod potrzeby wynikające z uchwał i przepisów ustawy o finansach publicznych, 13) sporządzanie rocznej informacji o dochodach uzyskanych z mienia powiatu, 14) sporządzanie rocznej informacji o stanie rzeczowych aktów trwałych jednostek budżetowych i innych jednostek organizacyjnych. 2. Do zadań Wydziału w zakresie księgowości należy: 1) Ewidencja i windykacja należności z tytułu dochodów budżetu Powiatu i Skarbu Państwa, 2) Sporządzanie sprawozdawczości: a) miesięcznej, kwartalnej, półrocznej i rocznej w zakresie dochodów i wydatków Starostwa Powiatowego, b) kwartalnej, półrocznej i rocznej w zakresie dochodów budżetu państwa, c) kwartalnej, półrocznej i rocznej w zakresie funduszy PFRON, d) pozostałej, wynikającej z aktualnie obowiązujących przepisów, 3) sporządzanie sprawozdań finansowych Starostwa Powiatowego w tym: bilansu, rachunku zysku i strat, zestawienia zmian w funduszu i bilansu skonsolidowanego, 4) prowadzenie rachunkowości organu (budżetu Powiatu) i jednostki (Starostwa Powiatowego) zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, 5) zatwierdzenie do wypłaty wszystkich dowodów księgowych dotyczących zadań, których obsługę finansowo-księgową prowadzi Wydział Finansowy, 6) prowadzenie obsługi kasowej Starostwa, 7) prowadzenie miesięcznej archiwizacji ksiąg rachunkowych, 8) prowadzenie ewidencji zakupu i sprzedaży podatku VAT Starostwa oraz sporządzanie miesięcznych deklaracji VAT-7, naliczanie i odprowadzanie podatku VAT na wyodrębniony rachunek bankowy 9) terminowe i zgodne z przepisami generowanie jednolitego pliku kontrolnego VAT w zakresie ewidencji zakupu i sprzedaży JPK Starostwa Powiatowego, 10) prowadzenie na bieżąco ewidencji księgowej rozliczeń podatku VAT jednostek objętych centralizacją, 11) sprawdzanie pod względem formalno-rachunkowym cząstkowych rejestrów sprzedaży i zakupu oraz deklaracji VAT-7 z dokumentami źródłowymi składanymi przez jednostki objęte centralizacją, 12) tworzenie miesięcznych zbiorczych Deklaracji – VAT Powiatu Starachowickiego oraz terminowe ich przesyłanie (podpisanych podpisem elektroniczny zgodnie z upoważnieniem w tym zakresie) do Urzędu Skarbowego, 13) generowanie zbiorczego pliku kontrolnego JPK VAT oraz jego przesyłanie drogą elektroniczną do Ministerstwa Finansów podpisanego podpisem kwalifikowanym, 14) sprawdzanie przesłanych przez jednostki wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczące podatku VAT oraz przesyłanie ich drogą elektroniczną do Ministerstwa Finansów, 15) prowadzenie książek druku ścisłego zarachowania dla dokumentów finansowych, 16) prowadzenie ewidencji księgowej środków trwałych i pozostałych środków trwałych oraz uzgadnianie jej z Wydziałem Organizacyjnym, 17) rozliczanie inwentaryzacji, 18) sporządzanie list płac wynagrodzeń, nagród, dodatkowego wynagrodzenia rocznego i innych należności oraz list wypłaty świadczeń z ubezpieczenia społecznego i ZFŚS, 19) naliczanie i terminowe odprowadzanie składki zdrowotnej, składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy od wypłaconych wynagrodzeń i świadczeń oraz od umów zlecenia i umów o dzieło, 20) naliczanie i terminowe odprowadzanie podatku dochodowego od osób fizycznych od wypłaconych wynagrodzeń, nagród, dodatkowego wynagrodzenia rocznego, umów zlecenia i o dzieło, innych należności oraz od świadczeń z ubezpieczenia społecznego i ZFŚS, 21) sporządzanie deklaracji podatkowej i deklaracji ZUS, 22) przesyłanie informacji lub sporządzanie deklaracji i terminowe przekazywanie wpłat na PFRON, 23) wydawanie na druku Rp-7 zaświadczeń o osiągniętych dochodach, 24) prowadzenie dokumentacji finansowej w zakresie inwestycji własnych Powiatu, 25) prowadzanie dokumentacji finansowej w zakresie realizacji zadań przy udziale środków z funduszy unijnych, 26) zabezpieczenie pod względem finansowym prawidłowości realizacji zawieranych umów przez Powiat i Starostwo, 27) opracowywanie i bieżąca aktualizacja dokumentacji opisującej zasady rachunkowości w Starostwie Powiatowym w Starachowicach, 28) archiwizowanie dokumentów finansowych budżetu powiatu, 29) prowadzenie ewidencji faktur i rachunków za roboty, zakupy i usługi oraz terminowe realizowanie przelewów, 30) angażowanie wydatków Starostwa Powiatowego, 31) rozliczania pod względem formalno-rachunkowym dotacji podmiotowych i celowych udzielanych z budżetu powiatu. 3. Do zadań Wydziału należy wykonywanie innych spraw wynikających z obowiązujących przepisów prawa, merytorycznie związanych z zadaniami Wydziału. |