Regulamin Organizacyjny ZSZ Nr 1

2012-12-17 1308
Art. czytany: 2152 razy


REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 w Starachowicach

SPIS TREŚCI




ROZDZIAŁ I Przepisy ogólne………………………………………………………. str. 2
ROZDZIAŁ II Kierowanie pracą ZSZ Nr 1………… ……………………………… str. 3
ROZDZIAŁ III Struktura organizacyjna ZSZ Nr 1…………………………………. str. 5
ROZDZIAŁ IV Wspólne zadania dla jednostek organizacyjnych……………… str. 6
ROZDZIAŁ V Zakresy działania jednostek organizacyjnych …………………. str. 7
ROZDZIAŁ VI Zakresy obowiązków na poszczególnych stanowiskach…….. str. 15
ROZDZIAŁ VII Obieg dokumentów i podpisywanie korespondencji…………. str. 21
ROZDZIAŁ VIII Organizacja przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków….. str. 22
ROZDZIAŁ IX Tryb wykonywania kontroli ……………………………………….. str. 23
ROZDZIAŁ X Przepisy końcowe …………………………………………………. str. 25



ROZDZIAŁ I
Przepisy ogólne
§ 1. 1. Regulamin Organizacyjny Zespołu Szkół Zawodowych Nr1 w Starachowicach, zwany dalej Regulaminem, określa szczegółową organizację oraz zasady funkcjonowania, kierowania, sprawowania nadzoru , a także zakresy zadań jednostek organizacyjnych oraz wykaz zadań i odpowiedzialności dla poszczególnych stanowisk w placówce.
2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1 w Starachowicach;
2) statucie - należy przez to rozumieć Statut Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1 w Starachowicach;
3) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 o
systemie oświaty ( tekst jednolity: Dz.U. z 2004 r. Nr 256 , poz. 2572 ze zm. );
4) nauczycielu - należy przez to rozumieć nauczycieli zatrudnionych w Zespole Szkół Zawodowych Nr 1
5) pracowniku samorządowym - należy przez to rozumieć pracowników szkoły;
6) szkole – należy przez to rozumieć Zespół Szkół Zawodowych Nr 1w Starachowicach.
§ 2. 1. Zespół Szkół Zawodowych Nr 1 w Starachowicach jest jednostką budżetową, powołaną do wykonywania przynależnych zadań publicznych określonych przepisami prawa:
1) oświatowego;
2) powszechnie obowiązującego;
3) przejętych w drodze porozumień zawartych z organami administracji rządowej i samorządowej;
4) wewnątrzszkolnego.
2. Siedzibą Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1 w Starachowicach jest budynek przy ulicy
Radomskiej 72
3. Organem prowadzącym szkoły jest Starostwo Powiatowe w Starachowicach

§ 3. 1 Podstawą prawną działania Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1 w Starachowicach są:
1) akt założycielski Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1w Starachowicach z dnia 31 maja 1976r. wydany przez Kuratora Oświaty i Wychowania w Kielcach;
2) Statut Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1 w Starachowicach

§ 4. 1. Akty wewnątrzszkolne , o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 4 , wydawane są w formie pisemnej przez Radę Pedagogiczną Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1, Dyrektora szkoły, lub z jego upoważnienia przez inne osoby, a także na podstawie szczegółowych upoważnień, wynikających z przepisów prawnych.
2. Aktami wewnątrzszkolnymi są;
1) uchwały Rady Pedagogicznej;
2) zarządzenia Dyrektora szkoły;
3) decyzje administracyjne;
4) obwieszczenia;
5) komunikaty;
6) pisma okólne.
3. Uchwały Rady Pedagogicznej rozstrzygają w szczególności sprawy, o których mowa w § 37 statutu szkoły.
4. Zarządzenia dyrektora szkoły regulują zasadnicze dla szkoły sprawy wymagające trwałego unormowania.
5. Decyzjami rozstrzyga się sprawy o charakterze indywidualnym lub których czas obowiązywania jest ściśle określony.
6. Uchwałą Rady Pedagogicznej wprowadza się jednolity tekst statutu szkoły.
7. Pisma okólne powiadamiają o czymś , co nie wchodzi w zakres zarządzeń i decyzji, a jest istotne dla sprawnego funkcjonowania szkoły.
8. Komunikatami podawane są do wiadomości pracowników i uczniów informacje o bieżącej działalności szkoły.


§ 5. 1. Zbiory aktów normatywnych powszechnie obowiązujących i resortowych prowadzi
specjalista ds. kancelaryjnych.
2. Zbiór i ewidencję aktów wewnątrzszkolnych prowadzi specjalista ds. kancelaryjnych.
3. Jednostki organizacyjne zobowiązane są do gromadzenia aktów resortowych dotyczących działania danej jednostki oraz aktów wewnątrzszkolnych ich dotyczących.

§ 6. 1. Zespół Szkół Zawodowych Nr 1 jest jednostką budżetową , której gospodarka finansowa prowadzona jest na zasadach określonych w ustawie z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych ( Dz.U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm. ).
2. Podstawą gospodarki finansowej szkoły jest roczny plan finansowy zatwierdzony przez Zarząd Powiatu Starachowickiego.
3. Szkoła pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek budżetu organu prowadzącego.
4. Szkoła prowadzi rachunkowość w oparciu o obowiązujące przepisy i sporządza na ich podstawie sprawozdawczość finansową.
5. Dyrektor szkoły odpowiada za dyscyplinę budżetową.


ROZDZIAŁ II
Kierowanie pracą Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1
§ 7. Funkcjonowanie szkoły opiera się na zasadach jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału czynności i indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.
§ 8. 1. Dyrektor szkoły pełni funkcję Przewodniczącego Rady Pedagogicznej.
2. Dyrektor szkoły kieruje pracą szkoły przy pomocy zastępców dyrektora, kierowników
poszczególnych jednostek organizacyjnych.
3. Dyrektor realizuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników szkoły .
§ 9. 1. Zakresy zadań zastępców dyrektora i osób pełniących funkcje kierownicze w szkole określa dyrektor szkoły na piśmie w formie zadań , uprawnień i obowiązków.
2. W czasie nieobecności dyrektora szkoły obowiązki jego pełni zastępca dyrektora.
§ 10. Dyrektor szkoły współpracuje i współdziała z osobami zajmującymi kierownicze stanowiska w szkole, w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1 oraz koordynuje funkcjonowanie komórek organizacyjnych szkoły w zakresie realizacji aktów prawnych wydawanych przez Dyrektora, Radę Pedagogiczną, organ prowadzący i nadzorujący szkołę.
§ 11.1. Zastępcy dyrektora i osoby zajmujące kierownicze stanowiska w szkole odpowiadają za:
1) terminową i prawidłową realizację zadań i kompetencji podległych pracowników;
2) organizację i skuteczność pracy podległych pracowników;
3) przygotowanie i realizację zarządzeń i decyzji dyrektora, uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców oraz aktów prawnych wydanych przez organ prowadzący , nadzorujący , a także instytucje upoważnione do nadzoru i kontroli.
2. Za realizację wyżej wymienionych zadań zastępcy dyrektora i osoby zajmujące kierownicze stanowiska odpowiadają bezpośrednio przed dyrektorem szkoły.
§ 12. 1. Pracownicy jednostek(komórek) organizacyjnych szkoły, o których mowa w § 14 podejmują działania i prowadzą sprawy związane z realizacją zadań i kompetencji Dyrektora szkoły, a także wydają decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej na podstawie odrębnych upoważnień Dyrektora.
§ 13. 1. Dyrektor szkoły :
1) kieruje szkołą jako jednostką organizacyjną samorządu terytorialnego;
2) jest pracodawcą dla wszystkich pracowników szkoły;
3) jest organem nadzoru pedagogicznego;
4) jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej;
5) wykonuje zadania administracji publicznej w zakresie określonym ustawą.
2. Zadania dyrektora szkoły:
1) kierowanie szkołą i reprezentowanie jej na zewnątrz;
2) tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych , wychowawczych i opiekuńczych szkoły;
3) sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
4) współpraca z Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim;
5) kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole, właściwych warunków pracy i stosunków pracowniczych;
6) inspirowanie nauczycieli do innowacji pedagogicznych , metodycznych i dydaktycznych.
7) współdziałanie z organem prowadzącym i nadzorującym w zakresie realizacji zaleceń i postanowień na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty;
8) przedkładanie do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej projektów planów pracy, planu finansowego, przydziału zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych nauczycieli , planu doskonalenia zawodowego nauczycieli;
9) przygotowywanie i prowadzenie posiedzeń Rady Pedagogicznej;
10) zapoznawanie Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców z planem nadzoru pedagogicznego w wymaganym prawem terminie oraz sprawozdaniem z jego realizacji;
11) ustalanie, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, organizacji pracy szkoły, w tym tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
12) przedkładanie Radzie Pedagogicznej w celu podjęcia uchwały projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych;
13) przedkładanie Radzie Pedagogicznej do zatwierdzenia wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
14) realizowanie uchwał Rad Pedagogicznych i wstrzymywanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa;
15) opracowywanie i realizowanie planu finansowego szkoły z zachowaniem dyscypliny budżetowej;
16) sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z odrębnymi przepisami;
17) prowadzenie ewidencji spełniania obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
18) kontrolowania realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
19) podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania uczniów do szkoły, przenoszenia do innych klas oraz skreślania z listy uczniów;
20) udzielanie zezwoleń na indywidualny tok nauki lub indywidualne nauczanie;
21) zwalnianie uczniów , zgodnie z odrębnymi przepisami z wychowania fizycznego, informatyki, drugiego obcego języka;
22) organizowanie warunków dla prawidłowej realizacji Konwencji o prawach człowieka i prawach dziecka;
23) umożliwianie uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
24) dokonywanie oceny pracy nauczycieli i pracowników na stanowiskach urzędniczych;
25) stwarzanie warunków do realizacji awansu zawodowego, poprzez przydzielanie opiekunów stażu nauczycielom stażystom i kontraktowym;
26) dokonywanie oceny dorobku zawodowego oraz przestrzeganie zasad awansu zawodowego zgodnie z odrębnymi przepisami;
27) prowadzenie spraw kadrowych i socjalnych pracowników, a w szczególności:
a) nawiązanie i rozwiązywanie stosunku pracy z nauczycielami i innymi pracownikami szkoły,
b) powierzanie funkcji wicedyrektorów i innych stanowisk kierowniczych zgodnie z przepisami,
c) przyznawanie nagród Dyrektora oraz wymierzanie kar porządkowych pracownikom,
d) występowanie z wnioskami o odznaczenia, nagrody i inne wyróżnienia,
e) wydawanie świadectw pracy i opinii związanych z awansem zawodowym,
f) wydawanie decyzji o nadaniu stopnia nauczyciela kontraktowego,
g) przyznawanie dodatku motywacyjnego i innych dodatków pieniężnych zgodnie z przepisami prawa, na podstawie obowiązujących regulaminów
h) dysponowanie środkami ZFŚS,
i) występowanie z urzędu w obronie nauczyciela w celu ochrony praw i godności nauczyciela;
j) opracowanie kryteriów oceny pracowników samorządowych zajmujących stanowiska urzędnicze;
k) dokonywanie oceny pracy pracowników na kierowniczych stanowiskach urzędniczych;
l) decydowanie o skierowaniu do służby przygotowawczej nowozatrudnionych pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych i przewodniczenie Komisji oceniającej;
m) odbieranie ślubowania od pracowników samorządowych na stanowiskach urzędniczych,
n) określanie zakresu obowiązków , uprawnień i odpowiedzialności na stanowiskach pracy,
28) egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników szkoły ustalonego w szkole porządku oraz dbałości o czystość i estetykę szkoły;
29) opracowywanie arkusza organizacyjnego na każdy rok szkolny;
30) sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno-gospodarczą szkoły;
31) organizowanie wyposażenia szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny;
32) nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentacji nauki oraz prawidłowego wykorzystywania druków szkolnych;
33) zapewnianie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki;
34) współdziałanie ze związkami zawodowymi działającymi w szkole, w zakresie uprawnień związków zawodowych do opiniowania i zatwierdzania ;
35) zapewnienie pomocy nauczycielom w wykonywaniu zadań oraz ich doskonalenia zawodowego;
36) planowanie i organizowanie, po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną, planu doskonalenia nauczycieli;
37) współdziałanie ze szkołami wyższymi oraz zakładami doskonalenia nauczycieli w organizacji praktyk studenckich;
38) stwarzanie warunków do działania w szkole wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich;
39) egzekwowanie przestrzegania przez nauczycieli i uczniów postanowień statutu;
40) powoływanie Komisji Stypendialnej, Rekrutacyjnej;
41) podawanie do publicznej wiadomości w wymaganym terminie szkolnego zestawu programów nauczania i szkolnego zestawu podręczników;
42) organizowanie egzaminów, o których mowa w art.9 ust.1 ustawy o systemie oświaty;
43) ustalanie w porozumieniu z organem prowadzącym i po zasięgnięciu opinii Kuratora Oświaty zawodów , w których kształci szkoła;
44) podejmowanie działań umożliwiających obrót używanymi podręcznikami;
45) wykonywanie innych działań wynikających z przepisów szczególnych.


ROZDZIAŁ III
Struktura organizacyjna Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1w Starachowicach

§ 14. 1 W szkole wydziela się jednostki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy:
1) Zastępcy dyrektora szkoły
2) Kierownik Szkolenia Praktycznego
3) Dział Księgowości:
a) główna księgowa,

4) Dział Kadr:
a) Specjalista d/s Kadr,

5) Dział Administracyjny:
a) Kierownik działu,
6) Specjalista ds. kancelaryjnych
7) Sekretarka ½ etatu
8) biblioteka;
9) świetlica
10) pedagog szkolny
11) nauczyciel.
12) Inspektor ds. bhp – umowa zlecenie
13) Inspektor ochrony p/poż.
2. W Zespole Szkół Zawodowych nr 1 w Starachowicach tworzy się Radę Pedagogiczną, w skład której wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
3. Obowiązki nauczycieli określa § 32 Regulaminu Organizacyjnego.


ROZDZIAŁ IV
Wspólne zadania dla kierowników jednostek organizacyjnych i stanowisk samodzielnych

§ 15. 1 Do zadań kierowników jednostek organizacyjnych szkoły, o których mowa w §13
należy w szczególności:
1) zapewnienie prawidłowego i terminowego wykonania zadań przypisanych danej komórce organizacyjnej;
2) kierowanie działalnością komórki organizacyjnej zgodnie z obowiązującymi przepisami, wytycznymi Dyrektora szkoły i poleceniem dyżurującego członka dyrekcji;
3) ustalanie szczegółowego zakresu zadań dla poszczególnych stanowisk pracy oraz zakresów czynności dla pracowników;
4) prowadzenie polityki kadrowej w zakresie: zatrudniania, zwalniania, nagradzania, awansowania, przeszeregowania, karania pracowników;
5) prowadzenie okresowych ocen kwalifikacyjnych pracowników bezpośrednio podległych
i nadzorowanie prawidłowości prowadzenia okresowych ocen kwalifikacyjnych pozostałych pracowników komórki organizacyjnej;
6) sprawowanie nadzoru nad prawidłowym, terminowym wykonywaniem zadań i załatwianiem spraw przez podległych pracowników;
7) sprawowanie nadzoru nad podległymi pracownikami uczestniczącymi w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych i czuwanie nad przestrzeganiem ustawy Prawo zamówień publicznych oraz wewnętrznych regulacji dot. procedury postępowań o zamówienia publiczne;
8) gospodarowanie majątkiem ruchomym;
9) nadzorowanie przestrzegania dyscypliny pracy oraz tajemnicy państwowej i służbowej;
10) organizowanie z podległymi pracownikami spotkań i narad dotyczących realizowanych zadań;
11) przygotowanie projektów dokumentów, decyzji, innych aktów prawnych;
12) na polecenie zwierzchnika uczestniczenie w posiedzeniach organizowanych przez Dyrektora, oraz referowanie przygotowanych dokumentów;
13) współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego, samorządem gospodarczym, organizacjami społecznymi, zawodowymi i pozarządowymi, oraz innymi podmiotami w zakresie przypisanych kompetencji;
14) rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków;
15) przestrzeganie prawidłowego obiegu dokumentów finansowo-księgowych;
16) nadzorowanie prawidłowości przekazywania dokumentacji archiwalnej do archiwum zakładowego;
17) przygotowywanie i terminowe przekazywanie wszelkiego typu sprawozdawczości;
18) przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków dotyczących zakresu działania kierowanej komórki organizacyjnej szkoły oraz pracy jej pracowników;
19) realizowanie zadań współfinansowanych ze środków zagranicznych w zakresie zgodnym z kompetencjami komórki organizacyjnej, w tym :
a) realizacja procedur wdrażania funduszy,
b) aplikowanie o środki na realizację zadań określonych zadań, w tym przygotowanie wniosków zgodnie z obowiązującymi standardami,
c) koordynacja działań innych beneficjantów;
20) podejmowanie działań służących wykorzystaniu w szkole środków z funduszy europejskich,
21) opracowywanie materiałów planistycznych do projektu planu finansowego szkoły w części dotyczącej realizowanych przez Dyrektora zadań, realizacja budżetu oraz przygotowywanie informacji i sprawozdań z wykonania budżetu;
22) dysponowanie środkami finansowymi w zakresie realizowanych zadań;
23) wykonywanie innych zadań wynikających z ustaw i Statutu Szkoły oraz poleceń dyrektora szkoły
§ 16. 1. Funkcjonowanie jednostek organizacyjnych szkoły i pracowników na samodzielnych stanowiskach opiera się na zasadzie służbowego podporządkowania, podziału czynności i indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.
2. Jednostki organizacyjne szkoły współpracują ze sobą w oparciu o wewnętrzny podział pracy, określony w Regulaminie i zarządzeniach Dyrektora. Współpraca w szczególności polega na:
1) wzajemnym współdziałaniu i uzgadnianiu prowadzonych spraw;
2) udostępnianiu wszelkich materiałów usprawniających realizację zadań;
3) przedstawieniu opinii niezbędnych do wykonywania zleconych zadań.

§ 17. 1. Kierownicy jednostek organizacyjnych lub pracownicy na samodzielnych stanowiskach
pracy z tytułu podpisanych lub parafowanych dokumentów czy korespondencji odpowiadają za:
1) uzgodnienie ich treści pod względem merytorycznym;
2) zgodność z obowiązującymi przepisami ;
3) właściwą formę;
4) terminowość załatwienia sprawy.


ROZDZIAŁ V
Zakres działania jednostek organizacyjnych i samodzielnych pracowników
§ 18. 1. Do zadań Działu Administracyjnego należy:
1) prowadzenie spraw związanych z administrowaniem nieruchomościami na terenie szkoły;
2) dostosowywanie struktury organizacyjnej i obsady personelu do realizacji zadań szkoły;
3) utrzymywanie terenu, budynków i mienia w należytym stanie techniczno-eksploatacyjnym i w należytej czystości;
4) prowadzenie rozliczeń gospodarczo-finansowych;
5) przestrzeganie dyscypliny budżetowej;
6) organizowanie i nadzorowanie zabezpieczenia mienia Zespołu Szkól Zawodowych Nr 1w Starachowicach oraz ochrony administrowanych budynków i terenu;
7) organizowanie i nadzorowanie pracy personelu techniczno- konserwatorskiego;
8) planowanie , zakup środków i materiałów niezbędnych do utrzymywania budynku i terenów w czystości;
9) organizowanie i nadzorowanie prac porządkowych w budynkach i na terenie szkoły;
10) organizowanie i nadzorowanie pracy pracowników obsługi
11) zlecanie prac o charakterze usługowym ( usług transportu, szklenia,, serwisu urządzeń, wykonania ekspertyz, wykonanie audytu, robót remontowo- budowlanych, itp.);
12) prowadzenie ewidencji, analizy i kontroli faktur za dostawę mediów, zlecane usługi, zakupy środków i materiałów do utrzymywania czystości, zakupy materiałów eksploatacyjnych, itp.;
13) prowadzenie okresowych przeglądów stanu technicznego i terenów przyległych oraz infrastruktury technicznej wraz z określeniem potrzeb w zakresie konserwacji i koniecznych remontów;
14) przygotowanie wniosków o przystąpieniu do procedury o udzielenie zamówienia publicznego;
15) przygotowanie materiałów i warunków konkursowych, specyfikacji istotnych warunków zamówienia w zakresie opisu przedmiotu zamówienia oraz istotnych postanowień umowy;
16) przygotowanie wniosków o powołanie komisji konkursowej i przetargowej;
17) udział w pracach komisji konkursowej i przetargowej;
18) przygotowywanie materiałów oraz występowanie ze zgłoszeniem zamiaru rozpoczęcia robót budowlanych do nadzoru budowlanego;
19) kontrola procesu realizacji inwestycji;
20) sporządzanie wniosków o powołanie komisji odbioru końcowego oraz udział w jej pracach;
21) przygotowywanie umów wynajmu pomieszczeń szkolnych;
22) prowadzenie rejestru wszystkich umów najmu;
23) przekazywanie do księgowości wszystkich otrzymanych od podmiotów zewnętrznych not obciążeniowych, faktur wystawianych najemcom na podstawie zawartych umów , dokumentów przyjęcia i obrotu środkami trwałymi;
24) prowadzenie rozliczeń z użytkownikami wynajmującymi pomieszczenia szkolne za zużyte media i materiały;
25) prowadzenie prac związanych z przekazaniem pomieszczeń nowym użytkownikom;
26) prowadzenie comiesięcznych i rocznych rozliczeń czasu pracy pracowników administracji i obsługi;
27) sporządzanie harmonogramu dyżurów dla pracowników obsługi;
28) uczestniczenie w rozruchu urządzeń i instalacji;
29) odbiór nowych budynków oraz przejęcie dokumentacji projektowej i rozruchowo-odbiorowej, atestów, certyfikatów, instrukcji obsługi, kart gwarancyjnych;
30) planowanie oraz zakup maszyn i sprzętu do utrzymywania budynków i infrastruktury ( kosiarki, maszyny czyszczące, itp.);
31) planowanie i zakup środków piśmiennych na potrzeby administracji ( papier, tonery, druki, znaczki)
32) ewidencjonowanie, znakowanie stanu inwentarza biurowego i wyposażenia wszystkich pomieszczeń;
33) planowanie i zakup środków ochrony indywidualnej , odzieży ochronnej oraz prowadzenie ewidencji i rozchodu;/ekwiwalent/
34) dokonywanie kontroli wewnętrznej;
35) przekazywanie akt spraw zakończonych do zakładowego archiwum;
36) przestrzeganie dyscypliny budżetowej;
37) prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem mienia i majątku szkolnego;
38) realizacja obowiązku podatkowego szkoły w zakresie podatku od nieruchomości;
39) dokonywanie okresowych ocen pracowników na stanowiskach urzędniczych;
40) obsługa techniczna imprez i uroczystości ( nagłośnienie, wystrój pomieszczeń , wywieszanie flag).

§ 19. 1. Do zadań Działu Kadr należy w szczególności:
1) udzielanie niezbędnych informacji i porad w sprawach pracowniczych;
2) prowadzenie niezbędnej ewidencji i dokumentacji kadrowej;
3) prowadzenie wszelkich spraw wynikających ze stosunku pracy;
4) konsultacje ze związkami zawodowymi;
5) wydawanie zaświadczeń, legitymacji służbowych , legitymacji ZUS i innych dokumentów dla pracowników szkoły;
6) prowadzenie spraw emerytalno-rentowych pracowników;
7) prowadzenie spraw związanych z odpowiedzialnością dyscyplinarną pracowników;
8) prowadzenie całości spraw związanych z nagradzaniem, wyróżnianiem , awansowaniem i karaniem pracowników;
9) załatwianie formalności związanych z wnioskami o nadanie orderów i odznaczeń państwowych, nagród ministra, kuratora, starosty, dyrektora,
10) ustalanie i obliczanie wszelkich składników wynagrodzenia pracowników
11) wydawanie pracownikom zaświadczeń o osiąganych dochodach i innych;
12) zarządzanie danymi dotyczącymi składników płacy pracowników;
13) prowadzenie spraw z zakresu szkoleń i podnoszenia kwalifikacji pracowników;
14) organizowanie i realizowanie kontroli wewnętrznej;
15) obsługa merytoryczna ZFŚS;
16) uzgadnianie wszelkich dokumentów i sprawozdań wymaganych akceptacji głównego księgowego;
17) przygotowywanie wszelkich sprawozdań i dokumentów na potrzeby kontroli finansowej dotyczącej zatrudnienia i płac;
18) opracowywanie planów urlopu pracowników administracji obsługi;
19) weryfikacja kwalifikacji kandydatów i załatwianie wszelkich spraw związanych z zatrudnieniem, zwalnianiem, trwaniem zatrudnienia;
20) sporządzanie odpowiednich sprawozdań na potrzeby GUS i innych instytucji w zakresie zatrudnienia ;
21) sporządzanie sprawozdań , analiz i wykazów o stanie zatrudnienia, płacach i wykorzystaniu funduszu płac na potrzeby Dyrektora;
22) obsługa Komisji Kwalifikacyjnych działających w sprawach awansu zawodowego.
23) ewidencja zwolnień lekarskich

§ 20. 1. Do zadań Działu Księgowości należy w szczególności:
1) prowadzenie, całokształtu spraw związanych z:
a) planowaniem , zabezpieczaniem, rozliczaniem środków finansowych Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1w zakresie budżetu i środków pozabudżetowych,
b) funkcjonowaniem systemu finansowo- księgowego.
2) wnioskowanie, na podstawie danych z jednostek organizacyjnych, o dokonywanie
zmian w planie dochodów i wydatków szkoły;
3) planowanie, na podstawie danych z jednostek organizacyjnych szkoły, wydatków
budżetowych i funduszy specjalnych( opracowanie projektu planu finansowego);
4) dokonywanie płatności na rzecz kontrahentów;
5) ewidencjonowanie operacji finansowych z budżetu i funduszy specjalnych;
6) przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych;
7) obsługa księgowa ZFŚS;
8) obsługa kasowa Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1 i funduszy specjalnych;
9) prowadzenie sprawozdawczości budżetowej oraz weryfikacja sprawozdań
finansowych organu prowadzącego;
10) sporządzanie listy płac i wypłat wynagrodzeń pracownikom szkoły;
11) przygotowanie dokumentów stanowiących podstawę naliczania poborów.
12) rozliczenia z Urzędem Skarbowym i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych;
13) opracowywanie projektów procedur wewnętrznych i przepisów w zakresie obsługi
finansowo - księgowej w ZSZ nr 1
14) ewidencja księgowa operacji finansowych zgodnie z przepisami;
15) przekazywanie do archiwum zakładowego akt spraw ostatecznie załatwionych;
16) przygotowywanie sprawozdań , zestawień , analiz finansowo- księgowych wymaganych przez organ prowadzący , zewnętrzne instytucje kontrolne i dyrektora szkoły;
17) dokonywanie kontroli wewnętrznej kasy, dokumentów księgowych i finansowych zgodnie z Regulaminem Kontroli Wewnętrznej;
18) prowadzenie wszelkich spraw związanych z realizacją obowiązku podatkowego pracowników
19) rozliczenie delegacji służbowych
20) korekty dokumentów ubezpieczeniowych oraz dokumentów płacowych wpływających na zmianę wysokości składników płacy.
21) Sporządzanie sprawozdań do PEFRON-u


§ 21. 1. Do zadań Inspektora ds. bhp należy pełnienie funkcji doradczych i kontrolnych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, w szczególności:
1) przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad
bezpieczeństwa i higieny pracy;

2) informowanie kierowników jednostek organizacyjnych, a w szczególnych przypadkach
Dyrektora szkoły, o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych oraz występowanie z
wnioskami zmierzającymi do eliminacji bądź ograniczania stwierdzonych zagrożeń;
3) udział w opracowywaniu planów modernizacji i rozwoju zakładu pracy oraz przedstawianie propozycji dotyczących uwzględnienia w tych planach rozwiązań techniczno-organizacyjnych, zapewniających poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy;
4) udział w ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji zakładu pracy albo jego części, a także nowych inwestycji, oraz zgłaszanie wniosków dotyczących uwzględnienia wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w tych założeniach i w dokumentacji;
5) udział w przekazywaniu do użytkowania:
a) nowo budowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich części,
b) urządzeń i aparatury stwarzającej zagrożenia zawodowe oraz urządzeń mających wpływ na warunki pracy i bezpieczeństwo pracowników i uczniów;
6) sporządzanie okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy;
7) udział w opracowywaniu wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych
dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w ustalaniu zadań osób kierujących
pracownikami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
8) opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na
poszczególnych stanowiskach pracy;
9) udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków;
10) prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących
wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
11) doradztwo w zakresie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
12) udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną
pracą;
14) doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których
występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe, oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej;
15) współpraca z kierownikami jednostek organizacyjnych w zakresie organizowania
szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej
adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników;
16) współpraca z laboratoriami środowiska pracy w zakresie organizowania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia oraz analizowanie wyników badań;
17) współdziałanie z jednostkami służby medycyny pracy oraz lekarzami sprawującymi
profilaktyczna opiekę zdrowotną nad pracownikami, a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich pracowników;
18) współdziałanie ze społecznym inspektorem pracy oraz z organizacjami związkowymi przy podejmowaniu przez nie działań, mających na celu przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w trybie i w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach;
19) uczestniczenie w pracach komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w innych
zespołach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym
zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy;
20) inicjowanie i rozwijanie na terenie szkoły różnych form popularyzacji problematyki
bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii;

§ 22. 1. Do zadań Inspektora ds. p/poż. należy w szczególności:

1) nadzór nad właściwym zabezpieczeniem przeciwpożarowym obiektów szkoły, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie;
2) przeprowadzanie okresowych oraz doraźnych kontroli stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego w obiekcie
3) wydawanie zaleceń pokontrolnych zmierzających do poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej w kontrolowanych obiektach;
4) nadzór nad prawidłowym wyposażeniem, rozmieszczeniem i konserwacją podręcznego sprzętu gaśniczego;
5) nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem i konserwacją urządzeń przeciwpożarowych znajdujących się w obiektach szkoły ( instalacje sygnalizacji pożaru, klapy dymowe, stałe urządzenia gaśnicze itp.);
6) opiniowanie dokumentacji prac remontowych, zmian sposobu użytkowania pomieszczeń, obiektów, które wpływają na zmianę warunków ochrony przeciwpożarowej;
7) udział w komisjach odbioru inwestycji, prac remontowych, adaptacyjnych itp. wykonywanych w obiektach szkoły;
8) udział w komisjach przetargowych związanych z inwestycjami w zakresie ochrony przeciwpożarowej;
9) zgłaszanie Kierownikowi Administracyjnemu wniosków zmierzających do poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej w obiektach szkoły;
10) przeprowadzanie wstępnych szkoleń z zakresu ochrony przeciwpożarowej dla nowo przyjętych pracowników;
11) współpraca z Komendą Wojewódzką oraz Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w zakresie prewencyjnym i operacyjnym;
12) współpraca z Kierownikiem Administracyjnym w zakresie właściwego zabezpieczenia przeciwpożarowego;
13) współpraca z Dyrektorem szkoły w praktycznym sprawdzaniu organizacji i warunków ewakuacji ( próbne alarmy);
14) prowadzenie dokumentacji związanej z ochroną przeciwpożarową obiektów szkoły oraz z działalnością własną;
15) udział w pracach komisji powołanych w celu ustalenia przyczyny powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia;
16) przestrzeganie obowiązków pracownika samorządowego zapisanych w § 28 Regulaminu Organizacyjnego

§ 23. 1. Do zadań Wicedyrektora szkoły należy w szczególności:
1) sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z odrębnymi przepisami, w tym prowadzenie hospitacji u wskazanych przez dyrektora nauczycieli;
2) nadzór nad Samorządem Uczniowskim;
3) kierowanie Komisją Stypendialną;
4) udostępnianie informacji uczniom, rodzicom i nauczycielom o formach pomocy materialnej uczniom;
5) prowadzenie ewidencji godzin nadliczbowych i przekazywanie jej do księgowości;
6) prowadzenie Księgi Zastępstw i wyznaczanie nauczycieli na zastępstwa;
7) opracowywanie analiz wyników badań efektywności nauczania i wychowania;
8) nadzór nad pracami Komisji Przedmiotowych;
9) wnioskowanie o nagrody, wyróżnienia i kary dla pracowników pedagogicznych;
10) przygotowywanie projektów ocen nauczycieli i ocen dorobku zawodowego dla wskazanych przez dyrektora nauczycieli;
11) przeprowadzanie szkoleniowych rad pedagogicznych z zakresu prawa oświatowego;
12) opracowywanie planu lekcji na każdy rok szkolny i wprowadzanie niezbędnych zmian po wszelkich zamianach organizacyjnych;
13) bezpośredni nadzór nad prawidłową realizacją zadań zleconych nauczycielom;
14) opracowywanie planu wycieczek w oparciu o propozycje wychowawców klas;
15) wstępna kontrola dokumentacji wycieczek;
16) opracowywanie planu apeli, imprez szkolnych i kalendarza szkolnego;
17) organizowanie warunków dla prawidłowej realizacji Konwencji o prawach dziecka;
18) pełnienie dyżuru kierowniczego w wyznaczonych przez dyrektora godzinach;
19) zapewnianie pomocy nauczycieli w realizacji ich zadań i /oraz ich doskonaleniu zawodowym;
20) nadzór nad organizacjami , stowarzyszeniami i wolontariuszami działającymi w szkole za zgodą Dyrektora szkoły i pozytywnej opinii Rady Rodziców w zakresie działania programowego;
21) opracowuje na potrzeby dyrektora i Rady Pedagogicznej wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego
22) kontroluje w szczególności realizację przez nauczycieli podstaw programowych nauczanego przedmiotu;
23) kontroluje realizację indywidualnego nauczania;
24) egzekwuje przestrzeganie przez nauczycieli i uczniów postanowień statutu;
25) dba o właściwe wyposażenie szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt;
26) przygotowuje projekty uchwał , zarządzeń , decyzji z zakresu swoich obowiązków;
27) przygotowuje materiały celem ich publikacji na stronie www szkoły oraz systematycznie kontroluje jej zawartość;
28) kontroluje prawidłowość wymagań edukacyjnych stawianych przez nauczycieli uczniom w zakresie zgodności ich z podstawową programową i wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania;
29) rozstrzyga spory między uczniami i nauczycielami w zakresie upoważnienia dyrektora szkoły;
30) współpracuje z Radą Rodziców i Radą Pedagogiczną;
31) kontroluje pracę pracowników obsługi ;
32) dba o autorytet Rady Pedagogicznej, ochronę praw i godności nauczycieli;
33) współpracuje z Poradnią Pedagogiczno –Psychologiczną , policją i służbami porządkowi w zakresie pomocy uczniom i zapewnieniu ładu i porządku w szkole i na jej terenie;
34) przestrzega wszelkie Regulaminy wewnatrzszkolne , a w szczególności Regulamin Pracy; przepisy w zakresie bhp i p/poż;
35) realizuje obowiązki pracownika samorządowego zawarte w § 28 Regulaminu
36) wykonuje polecenia Dyrektora szkoły.
37) zastępuje dyrektora szkoły podczas jego nieobecności.

§ 24. 1. Do zadań Kierownika Szkolenia Praktycznego należy w szczególności:
1) Rozpoznaje warunki i możliwości realizacji programów praktycznej nauki zawodu w placówkach kształcenia praktycznego u pracodawców.
2) Ustala harmonogram i terminy zajęć praktycznej nauki zawodu.
3) Przygotowuje dokumenty potrzebne do zawarcia umów z pracodawcami i placówkami kształcenia praktycznego przyjmującymi uczniów i słuchaczy na p.n.z.
4) Nadzoruje realizację programu i przebieg praktycznej nauki zawodu:
a. zgodność przebiegu p.n.z. z obowiązującymi programami nauczania
b. dyscyplina pracy uczniów w czasie praktycznej nauki zawodu
c. przestrzeganie przepisów bhp
d. dzienniczki uczniów p.n.z.
e. prawidłowość prowadzonej dokumentacji z przebiegu p.n.z.
5) Podejmuje działania związane z organizacją egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe
6) Podejmuje współpracę z nauczycielami w celu zapewnienia korelacji wiedzy teoretycznej z praktyczną.
7) Organizuje niezbędne badania lekarskie stwierdzające przydatność do zawodu i wymagane przez inspekcję sanitarną.
8) Przedstawia dyrektorowi szkoły i Radzie Pedagogicznej sprawozdanie z przebiegu praktycznej nauki zawodu.
9) Uprawnienia:
a) reprezentowanie szkoły na zewnątrz we wszystkich sprawach dotyczących organizacji, przebiegu i kontroli praktycznej nauki zawodu
b) uczestniczenie w zespole kierowniczym szkoły.
§ 25. 1. Do zadań biblioteki należy:
1) gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i udostępnianie materiałów bibliotecznych;
2) obsługa użytkowników poprzez udostępnianie zbiorów biblioteki, medioteki, czytelni;
3) prowadzenie działalności informacyjnej;
4) zaspakajanie zgłaszanych przez użytkowników potrzeb czytelniczych i informacyjnych;
5) podejmowanie różnorodnych form pracy z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej;
6) wspieranie nauczycieli w realizacji programów nauczania;
7) przysposabianie uczniów do samokształcenia, do korzystania z różnych źródeł informacji;
8) rozbudzanie zainteresowań czytelniczych i informacyjnych uczniów;
9) kształtowanie kultury czytelniczej, zaspakajanie potrzeb kulturowych;
10) organizacja wystaw okolicznościowych , spotkań z autorami;
11) udział w realizacji programu edukacji czytelniczej i bibliotecznej;
12) ewidencjonowanie i opracowywanie zbiorów;
13) selekcjonowanie zbiorów;
14) prowadzenie dokumentacji pracy bibliotekarzy i wypożyczeń;
15) opracowanie polityki gromadzenia zbiorów, zakupów.


§ 26 1. Do zadań pedagoga/pedagoga należy:

I. Zadania - obowiązki.

A. Sprawy ogólno wychowawcze.
1. Dokonywanie rzetelnej oceny sytuacji wychowawczej w szkole.
2. Dbanie o realizację obowiązku szkolnego przez uczniów.
3. Koordynacja prac z zakresu orientacji zawodowej i udzielanie pomocy uczniom w prawidłowym wyborze zawodu.
4. Kontakt z rodzicami i pomoc metodyczna w rozwiązywaniu trudności wychowawczych.

B. Profilaktyka wychowawcza.
1. Poznanie warunków życia i nauki uczniów sprawiających trudności w realizacji obowiązków szkolnych a zwłaszcza trudności wychowawcze.
2. Rozeznanie grup nieformalnych, stosowanie metod i środków zaradczych zapobiegających niedostosowaniu społecznemu wśród uczniów.

C. Praca korekcyjno - wychowawcza.
1. Organizowanie pomocy w wyrównywaniu braków w wiadomościach szkolnych wśród uczniów napotykających na szczególne trudności w nauce. Pomoc nauczycielom w organizowaniu i prowadzeniu zespołów wyrównawczych.
2. Organizowanie i pomoc nauczycielom w prowadzeniu klas wyrównawczych.

D. Indywidualna opieka psychologiczno - pedagogiczna.
1. Udzielanie uczniom porad i pomocy w rozwiązywaniu trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych i rówieśniczych.
2. Przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego wśród uczniów.
3. Współpraca z poradnią psychologiczno - pedagogiczną, zakładami pracy, OHP i innymi placówkami wychowania i kształcenia pozaszkolnego w celu zapewnienia uczniom właściwych warunków do nauki i opieki wychowawczej.
4. Rozeznanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych.
5. Udzielanie pomocy uczniom wybitnie uzdolnionym.
.
6. Udzielanie różnych form pomocy psychologiczno - pedagogicznej uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki.

E. Pomoc materialna uczniom.
1. Organizowanie pomocy materialnej oraz opieki nad uczniami znajdującymi się w trudnych warunkach materialnych, a zwłaszcza z rodzin niepełnych i rodziców samotnie wychowujących dzieci, a także z rodzin o dużym stopniu zagrożenia niedostosowaniem społecznym.
2. Współdziałanie z TPD, PCK, poradnią psychologiczno - pedagogiczną, sądem rodzinnym, prokuraturą, policją, urzędem pracy, placówkami służby zdrowia, kuratorami sądowymi w sprawach zapewnienia właściwych warunków socjalno - bytowych i opieki nad dziećmi i młodzieżą.


F. Dokumentowanie pracy pedagoga/psychologa szkolnego.
1. Prowadzić dziennik pracy pedagoga według zasad i wzoru określonego odrębnymi przepisami.
2. Prowadzić teczki indywidualne dzieci i młodzieży zawierające dokumentację prowadzonych badań i czynności uzupełniających.


II. Odpowiedzialność.
Pracownik odpowiada za realizację ww. zadań przed dyrektorem szkoły i Radą Pedagogiczną a w szczególności za:
1. Rozeznanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizę przyczyn niepowodzeń szkolnych, a także za rzetelną ocenę sytuacji wychowawczej na terenie szkoły.
2. Imienne ustalenie uczniów potrzebujących różnych form pomocy dydaktycznej, wychowawczej i materialnej.
3. Współpracę z poradnią psychologiczno - pedagogiczną i innymi placówkami wychowania, kształcenia i opieki pozaszkolnej, w tym - za terminowość zasadność i kompletność składanych dokumentów do tych placówek.
4. Właściwą realizację obowiązku szkolnego przez uczniów.
5. Rzetelne prowadzenie dokumentacji wymaganej na tym stanowisku.
6. Poufność wszelkich danych osobowych zgromadzonych w trakcie swojej działalności.
7. Informowanie dyrekcji szkoły o wszelkich trudniejszych problemach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ujawnionych podczas wykonywania swoich obowiązków.


III. Uprawnienia.
Podczas realizacji ww. obowiązków pracownik ma prawo:
1. Żądać od wychowawców, nauczycieli, pracowników obsługi, rodziców i uczniów niezbędnych informacji i pomocy w celu zapewnienia właściwej realizacji ustalonych potrzeb dydaktycznych, wychowawczych i materialnych uczniów.
2. Wzywać rodziców do stawienia się w szkole w sprawach dotyczących wychowania i nauki ich dzieci.
3. Wzywać uczniów na rozmowy indywidualne i prowadzeni niezbędnych badań pedagogicznych wynikających z zadań i kompetencji pedagoga szkolnego.
4. Wnioskować do dyrekcji szkoły w sprawach planowania i organizacji pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
5. Udzielać wskazówek metodycznych rodzicom i nauczycielom w sprawach rozwiązywania problemów dydaktycznych wychowawczych i opiekuńczych.
6. Wnioskować o skierowanie uczniów na badania do poradni psychologiczno - pedagogicznej i innych placówek uprawnionych do takich badań i współpracujących ze szkołą, a także o umieszczenie uczniów w placówkach wychowania kształcenia i opieki pozaszkolnej.
7. Wystawiać na żądanie uprawnionych organów opinie o uczniach w sprawach merytorycznie podległych pedagogowi szkolnemu. Opinia taka musi być każdorazowo podpisana przez dyrektora szkoły.
8. W sprawach nieuregulowanych niniejszym zakresem czynności obowiązuje droga służbowa w celu podjęcia stosownych decyzji i czynności na szczeblu dyrekcji szkoły.



§ 27 Do zadań świetlicy należy:


1. Kierowanie i organizowanie pracy opiekuńczo–wychowawczej w świetlicy oraz odpowiedzialność za jej wyniki.
a) opracowywanie planów pracy:
- świetlicy,
- zajęć prowadzonych zespołów,
b) opracowanie rocznego kalendarza imprez.
2. Organizowanie działalności administracyjno–gospodarczej.

3. Czuwanie nad prawidłowym rozwojem życia kulturalnego w szkole, w szczególności:
a) współdziałanie z wychowawcami i opiekunami w organizowaniu imprez kulturalno–rozrywkowych,
b) organizacja stałych imprez o charakterze kulturalnym,
c) zabezpieczenie oprawy plastycznej imprez szkolnych,
d) zabezpieczenie obsługi fotoreporterskiej imprez szkolnych,
e) organizacja wyjść do kina, teatru i innych imprez pozaszkolnych,
f) współdziałanie z organizacjami w przygotowaniu akademii i innych uroczystości szkolnych.
6. Czuwanie nad prawidłową estetyką i treścią propagandy wizualnej w szkole.
7. Czuwanie nad estetyką świetlicy szkolnej i pomieszczeń rekreacyjnych.
8. Zabezpieczenie młodzieży dojeżdżającej optymalnych warunków do spędzenia wolnego czasu przed i po lekcjach.
9. Dbałość o wysokie walory artystyczne i wychowawcze wszystkich imprez szkolnych o charakterze kulturalno–rozrywkowym.
10. Prowadzenie obowiązującej dokumentacji pracy.
11. Prowadzenie zajęć wychowawczych z dziećmi.
12. Reprezentowanie świetlicy na zewnątrz.
13. Sporządzanie sprawozdań dotyczących działalności świetlicy szkolnej.
14. Dbanie o harmonijne współdziałanie i przyjazną atmosferę w świetlicy szkolnej.
15. Dbanie o ład, porządek i aktualne dekoracje świetlicy.
16. Załatwianie innych spraw zleconych przez Dyrektora Szkoły.
17. Podlega bezpośrednio Dyrektorowi Szkoły.



ROZDZIAŁ VI
Zakresy obowiązków na poszczególnych stanowiskach pracy

§ 28. 1. Pracownicy zatrudnieni w Zespole Szkół Zawodowych Nr 1 w Starachowicach na umowę o pracę są pracownikami samorządowymi i podlegają regulacjom ustawy o pracownikach samorządowych.

2. Do podstawowych obowiązków pracownika samorządowego należy w szczególności:

1) przestrzeganie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa;
2) wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie;
3) udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu jednostki, w której pracownik jest zatrudniony, jeżeli prawo tego nie zabrania;
4) dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej;
5) zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami;
6) zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim;
7) stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
8) sumienne i staranne wykonywanie poleceń przełożonego;
9) złożenie oświadczenia przez pracowników na stanowiskach urzędniczych o prowadzeniu działalności gospodarczej, zgodnie z wymogami ustawy;
10) złożenie przez pracownika na stanowiskach urzędniczych, na życzenie Dyrektora szkoły oświadczenia o stanie majątkowym.
3. Pracownik zatrudniony w Zespole Szkół Zawodowych Nr 1 zobowiązany jest przestrzegać szczegółowy zakres obowiązków na zajmowanym stanowisku. Przyjęcie szczegółowego zakresu obowiązków jest potwierdzane podpisem pracownika.

§ 29. 1. Obowiązki głównej księgowej:
1) przestrzeganie ustawy o finansach publicznych;
2) bieżący nadzór i kontrola prawidłowości prowadzenia gospodarki finansowej i materiałowej w placówce
3) prowadzenie gospodarki finansowej szkoły zgodnie z obowiązującymi zasadami;
4) Wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji szkoły;
5) zapewnianie pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez szkołę;
6) przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych;
7) zapewnianie terminowości ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań;
8) kontrola operacji gospodarczych , wiążących się z wydawaniem środków pieniężnych, obrotami pieniężnymi na rachunku bankowym, kontrola operacji gospodarczych stanowiących przedmiot księgowań;
9) opracowywanie rocznych planów finansowych szkoły;
10) prawidłowe i terminowe sporządzanie oraz przesyłanie deklaracji przewidzianych w przepisach prawa podatkowego i przepisach o ubezpieczeniach zdrowotnych;
11) prowadzenie rachunkowości zgodnie z ustawą o prowadzeniu rachunkowości, ustawą o finansach publicznych oraz innych właściwych przepisów;
12) nadzór i koordynacja czynności związanych z prowadzeniem ksiąg rachunkowych;
13) sporządzanie miesięcznych list płac, listy wypłat nagród jubileuszowych oraz list wypłat odpraw emerytalnych i rentowych;
14) dokonywanie potrąceń z wynagrodzenia za pracę świadczeń alimentacyjnych i innych zajęć wynagrodzenia i przekazywanie ich zgodnie ze stosownymi postanowieniami lub wyrokami sądowymi;
15) terminowe , prawidłowe i rzetelne opracowywanie sprawozdawczości budżetowej, podatkowej i innej;
16) należyte gospodarowanie , przestrzeganie zasad rozliczeń pieniężnych i ochrona środków wartości pieniężnych będących w posiadaniu działu finansowo- księgowego;
17) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym jednostki;
18) dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
19) nadzór nad prawidłowym wykonaniem rocznych planów finansowych dochodów i wydatków oraz środków specjalnych jednostki;
20) opracowywanie planów i projektów wykorzystywania środków gospodarczych pozostających w dyspozycji jednostki;
21) prowadzenie kontroli wewnętrznej w zakresie legalności , celowości i gospodarności działań gospodarczych i finansowych w szkole;
22) przekazywanie Dyrektorowi Szkoły rzetelnych i aktualnych informacji finansowych potrzebnych do podejmowania decyzji gospodarczych i decyzji w zakresie dysponowania środkami finansowymi jednostki;
23) opracowanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Dyrektora szkoły i dotyczących prowadzenia rachunkowości , w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów finansowo- księgowych, instrukcji magazynu żywności, instrukcji kasowej i inwentarzowej;
24) zarządzanie inwentaryzacji i jej rozliczanie zgodnie z przepisami, a zwłaszcza merytoryczna ocena w zakresie rozliczania niedoborów i nadwyżek;
25) Prowadzenie ksiąg inwentarzowych;
26) zabezpieczenie ochrony tajemnicy służbowej , bhp i higieny pracy , ochrony p/poż w podległym dziale finansowo-księgowym;
27) bieżące kierowanie działem księgowo-finansowym;
28) reprezentowanie Szkoły przed sądami w sprawach finansowych;
29) przestrzeganie Regulaminu Pracy i innych wewnętrznych przepisów szkolnych , bhp i p/poż.;
30) udział w Komisji oceniającej służbę przygotowawczą pracowników;
31) wykonywanie innych poleceń Dyrektora Szkoły;.
32) wykonywanie obowiązków pracowników samorządowych, wynikających z zapisu w § 29 Regulaminu Organizacyjnego.

2. Główna księgowa służbowo odpowiada przed Dyrektorem szkoły i ponosi odpowiedzialność
prawną za:
1) przestrzeganie i stosowanie przepisów , instrukcji , aktów normatywnych wewnętrznych i zewnętrznych dotyczących rachunkowości i finansów , w tym zwłaszcza za rzetelne i bezbłędne prowadzenie ksiąg rachunkowych zgodnie z odrębnymi przepisami;
2) nadzór nad prawidłowym wykonaniem rocznych planów finansowych szkoły;
3) terminowe, prawidłowe i rzetelne opracowywanie przez Dział Finasowo- Księgowy sprawozdawczości budżetowej, podatkowej oraz innej;
4) wykonywanie innych zadań nałożonych na Dział Finansowo-Księgowy.

3. W celu realizacji swoich zadań główna księgowa ma prawo:
1) żądać od pracowników dostarczenia poprawnie wystawionych lub sprawdzonych merytorycznie dokumentów stanowiących podstawę dokonania lub zarejestrowania w księgach rachunkowych operacji gospodarczych;
2) odmówić akceptacji dokumentu , który nie spełnia wymagań określonych w odrębnych przepisach. O odmowie zawiadamia dyrektora Szkoły pisemnie z podaniem przyczyny odmowy;
3) zawiadomić organy powołane do ścigania przestępstw w przypadku , gdy polecenie służbowe dyrektora szkoły stanowiłoby przestępstwo lub wykroczenie;
4) wnioskować do Dyrektora Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1 o przeprowadzenie kontroli określonych działań , komórek organizacyjnych szkoły , które bezpośrednio nie podlegają nadzorowi głównej księgowej;
5) wnioskować do dyrektora szkoły o określenie trybu, według którego mają być wykonywane przez inne służby prace niezbędne do zapewnienia prawidłowości gospodarki finansowej oraz księgowości, kalkulacji wynikowej kosztów i sprawozdawczości finansowej;

§ 30. 1. Obowiązki specjalisty ds. kancelaryjnych ( sekretarki) .
1) prowadzenie kancelarii szkolnej w oparciu o jednolity rzeczowy wykaz akt;
2) przyjmowanie i rejestrowanie pism wchodzących i wychodzących;
3) rozsyłanie pism przychodzących zgodnie z zasadami obiegu dokumentów w szkole;
4) wysyłanie korespondencji;
5) prowadzenie ewidencji i dokumentacji przebiegu nauczania tj. księgi ocen, arkuszy ocen;
6) bieżące załatwianie spraw uczniowskich, a w szczególności:
a) przygotowywanie i wydawanie legitymacji szkolnych i ich prolongata,
b) przygotowywanie zaświadczeń na potrzeby różnych instytucji,
c) występowanie o odpisy arkuszy ocen,
d) przygotowywanie odpisów arkuszy ocen,
e) sporządzanie i wydawanie duplikatów świadectw i innych dokumentów,
7) sporządzanie sprawozdań GUS i innych sprawozdań oświatowych w zakresie spraw uczniowskich;
8) prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania;
9) zamawianie druków ścisłego zarachowania;
10) prowadzenie rejestru spraw wojskowych;
11) wykonywanie prac kancelaryjnych biurowych;
12) obsługa urządzeń biurowych i poligraficznych;
13) przyjmowanie i przechowywanie dokumentacji kandydatów do szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1
14) prowadzenie ewidencji i dokumentacji świadectw ukończenia szkoły, zaświadczeń potwierdzających kwalifikacje zawodowe, świadectw maturalnych;
15) przygotowanie dokumentacji egzaminów zewnętrznych tj. egzaminu maturalnego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe dla Technikum nr 1 oraz Policealnej Szkoły Zawodowej w ZSZ nr 1
16) wprowadzanie danych uczniów przystępujących do egzaminów zewnętrznych oraz ich bieżąca aktualizacja (praca z programem HERMES – informat. system przesyłania danych uczniów do OKE Łódź)
17) zbieranie dokumentacji dotyczącej wszelkich form pomocy materialnej uczniom;
18) zabezpieczenie i przechowywanie pieczęci urzędowych;
19) dbałość o należyty porządek i ład na stanowisku pracy;
20) dbałość o należyty stan techniczny urządzeń znajdujących się w sekretariacie;
21) obsługa gości i interesantów dyrektora;
22) przestrzeganie i nadzorowanie obiegu dokumentów szkolnych;
23) przekazywanie akt do zakładowego archiwum;
24) prowadzenie archiwum szkolnego;
25) udzielanie informacji interesantom;
26) przestrzeganie Regulaminu Pracy i przepisów bhp i p/poż;
27) realizacja obowiązków pracownika samorządowego , zapisanych w § 28 Regulaminu Organizacyjnego;
28) wykonywanie doraźnych prac zlecanych przez Dyrektora szkoły.

§ 31. 1. Obowiązki nauczyciela Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1 w Starachowicach:
1) rzetelne realizowanie zadań związanych z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną , wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
2) wspieranie każdego ucznia w jego rozwoju;
3) dążenie do pełni własnego rozwoju zawodowego;
4) kształcenie i wychowywanie młodzieży w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
5) dbanie o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźnie między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
2. Szczegółowy zakres obowiązków , odpowiedzialności i uprawnień nauczyciela Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1 zapisany jest w statucie szkoły, który nauczyciel jest obowiązany przestrzegać.

§ 32. 1. Obowiązki Kierownika działu Administracyjnego

41) prowadzenie spraw związanych z administrowaniem nieruchomościami na terenie szkoły;
42) dostosowywanie struktury organizacyjnej i obsady personelu do realizacji zadań szkoły;
43) utrzymywanie terenu, budynków i mienia w należytym stanie techniczno-eksploatacyjnym i w należytej czystości;
44) prowadzenie rozliczeń gospodarczo-finansowych;
45) przestrzeganie dyscypliny budżetowej;
46) organizowanie i nadzorowanie zabezpieczenia mienia Zespołu Szkól Zawodowych Nr 1w Starachowicach oraz ochrony administrowanych budynków i terenu;
47) organizowanie i nadzorowanie pracy personelu techniczno- konserwatorskiego;
48) planowanie , zakup środków i materiałów niezbędnych do utrzymywania budynku i terenów w czystości;
49) organizowanie i nadzorowanie prac porządkowych w budynkach i na terenie szkoły;
50) organizowanie i nadzorowanie pracy pracowników obsługi
51) zlecanie prac o charakterze usługowym ( usług transportu, szklenia,, serwisu urządzeń, wykonania ekspertyz, wykonanie audytu, robót remontowo- budowlanych, itp.);
52) prowadzenie ewidencji, analizy i kontroli faktur za dostawę mediów, zlecane usługi, zakupy środków i materiałów do utrzymywania czystości, zakupy materiałów eksploatacyjnych, itp.;
53) prowadzenie okresowych przeglądów stanu technicznego i terenów przyległych oraz infrastruktury technicznej wraz z określeniem potrzeb w zakresie konserwacji i koniecznych remontów;
54) przygotowanie wniosków o przystąpieniu do procedury o udzielenie zamówienia publicznego;
55) przygotowanie materiałów i warunków konkursowych, specyfikacji istotnych warunków zamówienia w zakresie opisu przedmiotu zamówienia oraz istotnych postanowień umowy;
56) przygotowanie wniosków o powołanie komisji konkursowej i przetargowej;
57) udział w pracach komisji konkursowej i przetargowej;
58) przygotowywanie materiałów oraz występowanie ze zgłoszeniem zamiaru rozpoczęcia robót budowlanych do nadzoru budowlanego;
59) kontrola procesu realizacji inwestycji;
60) sporządzanie wniosków o powołanie komisji odbioru końcowego oraz udział w jej pracach;
61) przygotowywanie umów wynajmu pomieszczeń szkolnych;
62) prowadzenie rejestru wszystkich umów najmu;
63) przekazywanie do księgowości wszystkich otrzymanych od podmiotów zewnętrznych not obciążeniowych, faktur wystawianych najemcom na podstawie zawartych umów , dokumentów przyjęcia i obrotu środkami trwałymi;
64) prowadzenie rozliczeń z użytkownikami wynajmującymi pomieszczenia szkolne za zużyte media i materiały;
65) prowadzenie prac związanych z przekazaniem pomieszczeń nowym użytkownikom;
66) prowadzenie comiesięcznych i rocznych rozliczeń czasu pracy pracowników administracji i obsługi;
67) sporządzanie harmonogramu dyżurów dla pracowników obsługi;
68) uczestniczenie w rozruchu urządzeń i instalacji;
69) odbiór nowych budynków oraz przejęcie dokumentacji projektowej i rozruchowo-odbiorowej, atestów, certyfikatów, instrukcji obsługi, kart gwarancyjnych;
70) planowanie oraz zakup maszyn i sprzętu do utrzymywania budynków i infrastruktury ( kosiarki, maszyny czyszczące, itp.);
71) planowanie i zakup środków piśmiennych na potrzeby administracji ( papier, tonery, druki, znaczki itp.);
72) ewidencjonowanie, znakowanie stanu inwentarza biurowego i wyposażenia wszystkich pomieszczeń;
73) planowanie i zakup środków ochrony indywidualnej , odzieży ochronnej oraz prowadzenie ewidencji i rozchodu;/ekwiwalent/
74) dokonywanie kontroli wewnętrznej;
75) przekazywanie akt spraw zakończonych do zakładowego archiwum;
76) przestrzeganie dyscypliny budżetowej;
77) prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem mienia i majątku szkolnego;
78) realizacja obowiązku podatkowego szkoły w zakresie podatku od nieruchomości;
79) dokonywanie okresowych ocen pracowników na stanowiskach urzędniczych;
80) obsługa techniczna imprez i uroczystości ( nagłośnienie, wystrój pomieszczeń , wywieszanie flag).
81) przestrzeganie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa
82) wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie
83) udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu jednostki, w której pracownik jest zatrudniony, jeżeli prawo tego nie zabrania
84) dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej
85) Zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami
86) zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nią
87) stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych
88) do obowiązku pracownika samorządowego należy sumienne i staranne wykonywanie poleceń przełożonego


§ 33. 1. Obowiązki specjalisty ds. Kadr – wynikają z zakresu zadań Działu - § 19.

§ 34. 1. Obowiązki woźnego:
1) kontrolowanie uczniów przychodzących i wychodzących ze szkoły w zakresie ich obowiązków ustalonych w statucie szkoły ( zmiana obuwia, zasady zwalniania);
2) sprawowanie nadzoru nad wejściem głównym;
3) zgłaszanie Kierownikowi Administracyjnemu przebywania na terenie szkoły osób, których obecność budzi niepokój bądź uzasadnione podejrzenie;
4) udzielanie informacji interesantom;
5) nadzorowanie ruchu uczniów w wejściu głównym;
6) kontrolowanie zachowań uczniów przed wejściem głównym;
7) zezwalanie na opuszczenie szkoły tylko uczniom posiadającym dokument zwolnienia z zajęć;
8) zgłaszanie obecności osób obcych w pobliżu szkoły, zagrażających bezpieczeństwu uczniom lub zachowujących się podejrzanie;
9) informowanie patroli straży Miejskiej o problemach z zapewnieniem porządku i bezpieczeństwa w okolicy wejścia do obiektu szkolnego,
10) sprzątanie po przerwach podłogi korytarza przed wejściem do szkoły;
11) codzienne sprzątanie przed budynkiem szkoły, na wyznaczonym odcinku( zamiatanie, odśnieżanie);
12) dbanie o porządek i czystość w dyżurce;
13) przekazywanie informacji kierownictwu szkoły o zauważonych nieprawidłowościach w zapewnianiu bezpieczeństwa uczniów i pracowników;
14) przestrzeganie przepisów bhp i p/poż,;
15) przestrzeganie Regulaminu Pracy;
16) przestrzeganie obowiązków pracownika samorządowego, zapisanych w § 28;
17) wykonywanie poleceń Dyrektora szkoły i bezpośredniego przełożonego.

§ 35. 1. Obowiązki konserwatora:
1) systematyczne lokalizowanie usterek występujących w szkole poprzez częste dokonywanie przeglądów pomieszczeń szkolnych;
2) kontrolowanie, obsługiwanie i konserwacja wszystkich urządzeń technicznych, wodno-kanalizacyjnych, grzewczych, elektro-energetycznych, klimatyzacyjnych;
3) systematyczne usuwanie usterek oraz wykonywanie bieżących remontów zgłaszanych ustnie lub zapisywanych w zeszycie usterek;
4) wykonywanie prac remontowo- budowlanych niewymagających specjalistycznego sprzętu , przygotowania, zlecanych przez dyrektora lub Kierownika Administracyjnego;
5) troska o wyposażenie warsztatu w sprzęt, narzędzia i materiały, dokonywanie zakupów, zamawianie materiałów w placówkach handlowych w uzgodnieniu z Kierownikiem Administracyjnym;
6) prowadzenie podręcznego zeszytu rozchodu materiałów ;
7) utrzymywanie porządku i czystości w warsztacie;
8) utrzymywanie porządku i czystości terenów zielonych ( koszenie traw, przycinanie drzew);
9) udział w szkoleniach bhp i p/poż oraz podnoszących kwalifikacje zawodowe;
10) przestrzeganie przepisów bhp i p/poż,;
11) przestrzeganie Regulaminu Pracy;
12) przestrzeganie obowiązków pracownika samorządowego, zapisanych w § 28;
13) wykonywanie poleceń Dyrektora szkoły i bezpośredniego przełożonego.

§ 36. 1. Obowiązki sprzątaczki:
1) utrzymywanie czystości w przydzielonym rejonie sprzątania poprzez codzienne wykonywanie czynności:
a) wycieranie na wilgotno kurzy,
b) wietrzenie pomieszczeń,
c) zmywanie podłóg,
d) podlewanie i pielęgnowanie kwiatów,
e) uzupełnianie mydła w pojemnikach,
f) mycie i odkażanie sanitariatów,
g) przecieranie drzwi ,a w razie potrzeby mycie szyb.
2) zabezpieczenie pomieszczeń przed kradzieżą, włamaniem- zamykanie okien , drzwi;
3) sprzątanie okresowe podczas ferii, wakacji, przerw świątecznych obejmujące:
a) gruntowne porządki w wyznaczonych do codziennego sprzątania pomieszczeń : mycie okien, pastowanie podłóg, trzepanie dywanów, zmianę zasłon, firan i itp.;
4) wykonywanie poleceń bezpośredniego przełożonego i Dyrektora szkoły;
5) udział w szkoleniach bhp i p/poż oraz podnoszących kwalifikacje zawodowe;
6) przestrzeganie przepisów bhp i p/poż,;
7) przestrzeganie Regulaminu Pracy;
8) przestrzeganie obowiązków pracownika samorządowego, zapisanych w § 28;
9) wykonywanie poleceń Dyrektora szkoły i bezpośredniego przełożonego.



ROZDZIAŁ VII
Obieg dokumentów i podpisywanie korespondencji
§ 37. 1. W jednostkach organizacyjnych Zespołu Szkól Zawodowych Nr 1 obowiązują następujące zasady obiegu dokumentów:
1) przyjmowanie, rejestrowanie, dekretowanie, rozdział, załatwianie, obieg i przekazywanie dokumentów odbywa się na zasadach określonych w instrukcji kancelaryjnej obowiązującej w szkole;
2) pocztę wpływającą do jednostek organizacyjnych rozdziela do załatwienia podległym pracownikom Dyrektor szkoły;
3) dekretacja i dyspozycja umieszczona na korespondencji wpływającej mają charakter wiążących poleceń służbowych;
4) korespondencja rejestrowana jest przez Sekretariat i przekazywana do załatwienia zgodnie z dekretacją;
5) kierownicy oraz wyznaczeni przez nich do załatwienia spraw pracownicy, zobowiązani są do merytorycznego opracowania projektów pism w określonych terminach i przedłożenia do podpisu zgodnie z kompetencjami.
2. Obieg dokumentów w szkole może odbywać się z wykorzystaniem narzędzi informatycznych zatwierdzonych przez Dyrektora szkoły w drodze odrębnego zarządzenia.
§ 38. 1. Do podpisu Dyrektora szkoły zastrzega się pisma i dokumenty:
1) kierowane do organów władzy państwowej oraz do organów administracji samorządowej;
2) kierowane do Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnej Izby Obrachunkowej i innych instytucji kontroli w związku z prowadzonymi przez nie postępowaniami;
3) związane z kontaktami zagranicznymi;
4) decyzje i postanowienia w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego chyba, że Dyrektor udzielił stosownych upoważnień.
2. Ponadto Dyrektor szkoły podpisuje:
1) dokumenty w sprawach związanych ze stosunkiem pracy pracowników szkoły;
2) pisma okolicznościowe, listy gratulacyjne;
3) upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wewnętrznej i wystąpienia pokontrolne;
3. W przypadku nieobecności Dyrektora szkoły, korespondencję zastrzeżoną do jego podpisu podpisuje upoważniony przez niego Wicedyrektor.
4. Pisma podpisują:
1) Kierownicy jednostek organizacyjnych w zakresie ustalonym właściwym upoważnieniem - w sprawach należących do zakresu działania jednostki;
2) inni pracownicy w zakresie ustalonym właściwym upoważnieniem.
5. Dokumenty przedkładane do podpisu Dyrektorowi szkoły muszą być parafowane na jednej z kopii przez osobę sporządzającą, kierownika jednostki organizacyjnej szkoły oraz w uzasadnionych przypadkach przez radcę prawnego, jako nie budzące zastrzeżeń pod względem formalno-prawnym.
6. Zasady podpisywania dokumentów finansowo-księgowych określają odrębne instrukcje.
7. Obieg, rejestracja, przechowywanie i archiwizowanie dokumentów odbywa się według
zasad określonych w instrukcji kancelaryjnej.


ROZDZIAŁ VIII
Organizacja przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków

§ 39. 1. Organizacja przyjmowania skarg i wniosków:
1) W szkole wnoszący skargi i wnioski przyjmowani są przez dyrektora lub wicedyrektorów;
2) Dyrektor szkoły lub wicedyrektor przyjmują skargi i wnioski w poniedziałki od godz.14.00 do 15.00 i w czwartki w godz od 11.00 do 12.00
3) Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub także za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu;
4) Pracownik szkoły, który otrzymał skargę dotyczącą jego działalności, obowiązany jest przekazać ją niezwłocznie dyrektorowi;
5) Sekretariat szkoły prowadzi rejestr skarg i wniosków;
6) Skargi i wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz organizacje społeczne podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w takim samym trybie, jak skargi i wnioski osób fizycznych i prawnych;
7) Do rejestru wpisuje się także skargi i wnioski, które nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego- anonimy;
8) Rejestr skarg uwzględnia następujące rubryki:
a) liczba porządkowa,
b) data wpływu skargi/wniosku,
c) data rejestrowania skargi/wniosku,
d) adres osoby lub instytucji wnoszącej skargę/wniosek,
e) informacja na temat, czego dotyczy skarga/wniosek,
f) termin załatwienia skargi/wniosku,
g) imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za załatwienie skargi/wniosku,
h) data załatwienia,
i) krotka informacja o sposobie załatwiania sprawy.
9) Do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomości szkoły.
2. Kwalifikowanie skarg i wniosków:
1) Kwalifikowanie spraw jako skargi lub wniosku dokonuje dyrektor;
2) Każda sprawa zakwalifikowana przez dyrektora jako skarga lub wniosek wpisywana jest do rejestru skarg i wniosków;
3) Jeśli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, dyrektor wzywa wnoszącego o wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięci braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania;
4) Skargi/wnioski, które nie należą do kompetencji szkoły, należy zarejestrować, a następnie pismem przewodnim przesłać zgodnie z właściwością, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego albo zwrócić mu sprawę wskazując właściwy organ, kopię pisma zostawić w dokumentacji szkoły;
5) Skargi/wnioski, które dotyczą kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, należy zarejestrować a następnie pismem przewodnim przesłać właściwym organom zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego, a kopie zostawić w dokumentacji szkoły;
6) Skargi/wnioski anonimowe po dokonaniu rejestracji pozostają bez rozpoznania;
7) Dyrektor może informacje zawarte w anonimowej skardze/wniosku wykorzystać w ramach pełnionego nadzoru pedagogicznego.

3. Rozpatrywanie skarg i wniosków:
1) Skargi/wnioski rozpatruje dyrektor szkoły lub osoba przez niego upoważniona;
2) Z wyjaśnienia skargi/wniosku sporządza się następują dokumentację:
a) oryginał skargi/wniosku,
b) notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi/wniosku i wynikach postępowania wyjaśniającego,
c) materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi/wniosku,
d) odpowiedź do wnoszącego, w której został powiadomiony o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem,
e) inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga.
3) Odpowiedź do wnoszącego winna zawierać:
a) oznaczenie organu, od którego pochodzi,
b) wyczerpującą informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się do wszystkich zarzutów/wniosków zawartych w skardze/wniosku,
c) imię i nazwisko osoby rozpatrującej skargę.
4) Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywana jest w sekretariacie szkoły.

4. Terminy rozpatrywania skarg i wniosków
1. Skargę/wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki.



ROZDZIAŁ IX
Tryb wykonywania kontroli

§ 40. 1. Kontrola polega na badaniu działalności jednostek i komórek organizacyjnych pod względem merytorycznym, formalnym, analizowaniu jej wyników oraz zapobieganiu powstawania nieprawidłowości i jest prowadzona zgodnie z Regulaminem Kontroli Wewnętrznej.
2. System kontroli obejmuje kontrole wewnętrzne.
3. Celem kontroli wewnętrznej w szkole jest badanie prawidłowości realizacji zadań, efektywności działania, w szczególności kontrola wewnętrzna obejmuje czynności polegające na:
1) ustaleniu stanu faktycznego;
2) badaniu zgodności postępowania pracowników z obowiązującymi przepisami;
3) ustaleniu przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości, jak również osób za nie
odpowiedzialnych;
4) wskazanie sposobu i środków umożliwiających likwidacje nieprawidłowości;
5) omówienie wyniku kontroli z kierownikiem jednostki kontrolowanej i zainteresowanym pracownikiem.
4. Wszystkie osoby zatrudnione na stanowiskach kierowniczych komórek organizacyjnych zobowiązane są w ramach powierzonych obowiązków do sprawowania nadzoru i kontroli w stosunku do podległych pracowników i opracowania planu kontroli.
5. Zakresy kontroli:
1) Dyrektor szkoły przeprowadza kontrolę w zakresie:
a) prawidłowej realizacji zadań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych,
b) prawidłowej realizacji zadań i czynności wszystkich pracowników szkoły,
c) przestrzegania dyscypliny pracy,
d) realizacji uchwał Rady Pedagogicznej,
e) prawidłowości gospodarki finansowej zgodnie z zatwierdzonym planem finansowym,
f) prowadzenia dokumentacji księgowej,
g) prowadzenia spraw kadrowych, w tym akt osobowych,
h) zgodności wypłat wynagrodzenia z dokumentacją źródłową,
i) przestrzegania ustawy o ochronie danych osobowych.
j) wykorzystywania urlopów pracowniczych,
k) przeprowadzania w szkole zamówień publicznych,
l) przestrzegania instrukcji księgowych, obiegu dokumentów, instrukcji kancelaryjnej,
m) rozchodowania druków ścisłego zarachowania, terminowości składania sprawozdań,
n) zabezpieczenia nośników danych, archiwizacja danych i dokumentów.
2) Wicedyrektor szkoły przeprowadza kontrolę w zakresie:
a) prawidłowej realizacji zadań dydaktycznych , wychowawczych i opiekuńczych,
b) prawidłowości prowadzenia dokumentacji szkolnej,
c) prawidłowej organizacji zajęć pozalekcyjnych, wycieczek,
d) realizacji uchwał Rady Pedagogicznej,
e) przestrzegania dyscypliny pracy przez nauczycieli,
f) przestrzegania przez uczniów i nauczycieli statutu szkoły,
g) przestrzegania przez uczniów i nauczycieli przepisów bhp i p/poż,
3) Główny księgowy przeprowadza kontrolę w zakresie:
a) rzetelności i terminowości wykonywania operacji księgowych,
b) prawidłowego naliczania podatków i składek,
c) prawidłowego prowadzenia dokumentacji księgowo- finansowej,
d) poprawności ewidencji majątku,
e) inwentaryzowania składników majątkowych,
f) prawidłowej gospodarki magazynowej,
g) poprawności wystawianych faktur,
h) stan kasy,
i) ochronę danych osobowych,
j) odprowadzania terminowego należnych podatków, składek ZUS i innych płatności,
k) prawidłowej gospodarki środkami ZFŚS,
4) Kierownik Administracyjny przeprowadza kontrolę w zakresie:
a) dyscypliny pracy pracowników administracji i obsługi,
b) prawidłowości wykonywania obowiązków pracowników administracji i obsługi,
c) utrzymania porządku i czystości w szkole,
d) sprawności urządzeń technicznych , sportowych, sprzętu p/poż, instalacji elektrycznych, odgromowych i innych,
e) realizacji prac remontowych, modernizacyjnych i konserwatorskich,
f) gospodarowania środkami czystości artykułami biurowymi,
g) zabezpieczenia budynków przed kradzieżą,
h) prowadzenia dozoru szkoły przez firmę ochroniarską.
5) Inspektor bhp przeprowadza kontrolę w zakresie ujętym w rozporządzeniu R. M. z 2 września 1997 r. w sprawie służby BHP ( Dz. U. z 1997 r Nr 109, poz. 704 ze zm.)
6) Inspektor p/poż przeprowadza kontrolę w zakresie:
a) wyposażenia pomieszczeń szkolnych w sprzęt p/pożarowy,
b) przestrzegania przepisów p/pożarowych przez użytkowników pomieszczeń szkolnych,
c) wizualizacji planu ewakuacji, instrukcji p.poż,
d) znajomości sygnałów alarmowych i dróg ewakuacyjnych na alarmach próbnych,

ROZDZIAŁ X
Przepisy końcowe
§ 41. Kierownicy jednostek organizacyjnych szkoły są odpowiedzialni za egzekwowanie przestrzegania przez pracowników postanowień Regulaminu.
§ 42. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie przepisy powszechnie obowiązujące oraz Statut Zespołu Szkół Zawodowych Nr 1 w Starachowicach, i Regulamin Pracy.
§ 43. Wprowadzanie zmian do Regulaminu może nastąpić w trybie właściwym dla jego ustalenia.