Zadania wykonywane przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów

2006-02-01 0941
Art. czytany: 6486 razy

Powiatowy Rzecznik Konsumentów – „RK”

Powiatowy Rzecznik Konsumentów – „RK”

1. Do zakresu działania Powiatowego Rzecznika Konsumentów w szczególności należy:
1) zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej
w zakresie ochrony interesów konsumenta,
2) składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,
3) występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów (indywidualnych i zbiorowych),
4) współdziałanie z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie
– Delegatura w Łodzi, organami Inspekcji Handlowej oraz Organizacjami Konsumenckimi,
5) wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą
do toczącego się postępowania w każdym jego stadium,
6) pomoc prawna w sprawach jednostkowych w opracowaniu pozwów, apelacji i pism procesowych,
7) występowanie w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów
w charakterze oskarżyciela publicznego w rozumieniu przepisów – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia,
8) realizowanie masowej edukacji konsumenckiej w różnych formach – w tym przy wykorzystaniu środków masowego przekazu oraz uczestnictwo
w realizacji zadania jakim jest wprowadzanie elementów wiedzy konsumenckiej do programów nauczania w szkołach publicznych,
9) wnioskowanie do Zarządu Powiatu w sprawach związanych ze zleceniem prowadzenia bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego działającym
na obszarze Powiatu organizacjom, do których zadań statutowych należy ochrona interesów konsumentów.

2. Do zadań Rzecznika należy wykonywanie innych spraw wynikających z obowiązujących przepisów prawa, merytorycznie związanych z zadaniami Rzecznika.